Abortus en verantwoordelijkheid

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Thu Jul 15 15:15:09 CEST 1999

Max Kok wrote:

> te
>
> Niet altijd.
> Ten eerste: Indien de vrouw de man misleidt en het zwanger geraakt zijn
> misbruikt om een relatie te vestigen die de man niet wil, heeft de man wel
> degelijk het recht de zwangerschap te laten afbreken. Het gaat de vrouw dan
> immers helemaal niet om het kind of om "baas in eigen buik" maar ze doet
> inbreuk op het zelfbeschikkingsrecht van de man.

Dit meen je toch alsjeblieft niet?  Mag de man dan b.v. ook abortus
vragen als hij denkt dat het kind van een ander is, of omdat de borsten
van zijn vrouw door een zwangerschap gaan hangen, of .......?
Ik ben niet vaak verbijsterd door wat ik hier allemaal lees, maar dit
geeft mij een wat vieze smaak in mijn mond

> Ten tweede: Als de man de verwekkende partij is die het kind om een andere
> reden ongewenst vindt (bv. ongelukje op een onmogelijk moment in z'n
> carriere) vind ik ook dat de zwangerschap behoort te worden afgebroken. Het
> ergste wat je een kind kunt aandoen is dat het eigenlijk ongewenst is door
> een van beide partners. Als de vrouw doorzet, en daarmee aangeeft dat ze die
> verantwoordelijkheid niet kan dragen, zou de man bij de rechter afbreking
> van de zwangerschap moeten kunnen aanvragen.

In zo'n geval zou ik als vrouw toch eerder naar de rechter gaan om
scheiding aan te vragen

> Ik vind dat een kind een gezamelijk project behoort te zijn.
Ik hoop dat jij geen vader bent en het ook nooit wil worden, of ben je
soms nog heel erg jong, dan zijn bepaalde vormen van domheid nog
toegestaan?

Als dat voor

 Tenslotte: hit the road Max
Cathja