verkiezingen

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Thu Jul 15 12:17:31 CEST 1999

Joop Swarte schreef:

> De mensen hebben wel een mening maar het probleem is juist dat hun mening
> er in ons bestel niet (meer) toe doet. Zie mijn vorige bericht Joop Swarte

Dat bedoelde ik ook min of meer, zie mijn vorige bericht ;-)

Wat ik wilde zeggen is dat stemmen niet meer is dan een procedure.
Stemmen op zich is geen democratie. Het gaat om meningsvorming en
discussie: materiële democratie.

Opkomstplicht e.d. richt zich op de procedure, op de cosmetica, niet
op de kwaliteit van het proces.

Hè, wat druk ik me moeizaam uit vandaag.

Overigens ben ik van mening dat verkiezingen die bijna geen stemmers
trekken (provincie, EP) zo weinig met democratie te maken hebben dat
ze moeten worden afgeschaft. Hetzelfde geldt dan natuurlijk ook voor
de bijbehorende bestuurslaag! Dus afschaffen die EU en die
provincies, en nadenken over alternatieven daarvoor die de bevolking
wel kunnen mobiliseren.

Herman