verkiezingen gemeenteraad en provinciale staten samen?

Herman Beun beunherm at IQUIP.NL
Thu Jul 15 10:41:50 CEST 1999

Ernst Debets schreef:

> Verkiezingen combineren kan opkomstbevorderend werken.

Jawel, maar het heeft geen zin om opkomsten op te krikken als mensen
geen mening hebben. Hogere opkomsten zijn niet per definitie
democratischer: het gaat om de _kwaliteit_ van het democratisch
proces, niet om de kwantiteit. Wie geen mening heeft kan beter
thuisblijven, die moet je niet met alle geweld (stemplicht, andere
verkiezingen die wél interessant zijn, lollies, gevulde koeken,
airmiles...) naar de stembus lokken.

Het probleem met de provinciale en de Europese verkiezingen zit hem
in het feit dat mensen de provinciale en Europese _politiek_ niet
interessant vinden. Dáár zit het probleem: bij de politici en het
politieke systeem, niet bij de kiezers. Opkomstbevorderende
maatregelen als opkomstplicht en combinatie van verkiezingen zijn
pure cosmetica, symptoombestrijding die de aandacht afleidt van het
werkelijke probleem.

> Je moet echter niet EP en PS tegelijk houden, dat heeft geen enkele zin.

Ja, maar waarom dan? Aangezien je wel vindt dat TK en PS op dezelfde
dag gehouden moeten worden... De logica ontgaat me.

> NB: ook op Zaterdag of Zondag stemmen kan tot grotere opkomst
> leiden! (Stemmen op Zondag is natuurlijk de nekslag voor klein
> rechts en CDA!).

Ja, en stemmen op donderdag is de nekslag voor D66. Stemmen op zondag
vind ik best hoor, maar niet met dit argument.

Herman