verkiezingen gemeenteraad en provinciale staten samen?

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Thu Jul 15 11:48:00 CEST 1999

>Voorstel: combineer TK en PS op een dag (kun je ook direct daarna de senaat
vervangen, toch?) en houdt gemeenteraadsverkiezingen gewoon apart.

Zitten EP-ers nu voor 4 of voor 5 jaar? In het laatste geval wordt het moeilijk
deze verkiezingen ergens mee te combineren.

>NB: ook op Zaterdag of Zondag stemmen kan tot grotere opkomst leiden!
>(Stemmen op Zondag is natuurlijk de nekslag voor klein rechts en CDA!).

Ik denk niet dat het de nekslag is. Als de dominee vanaf de kansel roept dat er
die dag gestemd mag worden (zondag, dus), dan doet men dat. Gaat prima na de
kerkgang. Het niet gaan stemmen omdat het zondag is, is een individuele keuze.
Als ik niet voor het EP ga stemmen, omdat het 'allemaal zakkenvullers' (ook zo'n
onzin-rede) zijn, is dat mijn individuele keuze en zal ik niet vreemd opkijken
als mijn stem in het EP niet gehoord wordt / meetelt.
Niemand mag je er werkelijk van weerhouden om te gaan stemmen, dus de keuze is
puur de jouwe.
Wat wel een probleem is (voor de christelijke partijen), is dat
verhoudingsgewijs het aantal stemmen voor deze partijen zal dalen, omdat nu
vermoedelijk meer aanhangers van andere partijen ook gaan stemmen (verhoogde
opkomst). Is toch de moeite waard om door te voeren voor de paarse partijen en
GL, niet? Als het in de rest van Europa kan, waarom hier dan niet?

Oeps, ben ik weer aan het preken voor eigen parochie.

Groet,

Chido Houbraken

`Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen`

`Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith
but shall not be binding
nor shall they be construed as constituting any obligation on the part of
the Bank.`