Werk en (basis)inkomen

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Wed Jul 14 21:00:08 CEST 1999

At 13:54 14-7-99 +0200, e.r. stolp wrote:
> [...]
>            de werknemer 25% over zijn inkomen.
>            Een wit loon van f 1000 kost de werkgever dus f 1000 en levert de
>            werknemer f 750 op.
>            Een zwart loon van f 1000 kost de werkgever die zijn kosten niet
>            af kan trekken f 1333. De werkgever zal zwart dus nooit meer dan
>            f 750 willen betalen voor dit werk omdat hij het anders beter wit
>            kan laten doen. Omgekeerd geld dat een werknemer het zwart niet
>            voor minder dan f 750 zal doen omdat hij anders wit meer
verdient.
>            Bij een belasting tarief van minder dan 25% zal afhankelijk
van het             zwarte loon , zwart werken of voor de werkgever , of
voor de
> [...]
>werkt tegen een 10 maal zo hoog uurloon kan hij zich een fors bedrag aan
>belasting besparen. Werkgever en werknemer hebben hier beide voordeel bij.
>Belastingheffing op arbeid zoals Dirkzwager voorstelt leidt tot een situatie
>waarin werkgever en werknemer eendrachtig de overheid oplichten.
>

>In een systeem met een basisinkomen van f 1500 (dit is f 3000 per gezin, en
>meer dan 3/4 van de bevolking woont samen) is zwart werken en ontkennen dat
>je extra inkomsten hebt de optimale strategie voor zowel werkgever als
>werknemer. Alleen een totalitair controle appparaat kan dit effect

Nee Emiel,
je gebruikt het argument dat het basisinkomen een bepaald probleem, nl. te
weinig belasting betalen op je inkomsten, niet kan oplossen als een
argument tegen het basisinkomen. Maar het basisinkomen is niet bedoeld als
een panacee tegen alles, en niet als instrument tegen die vorm van fraude.
Het basisinkomen schrijft niet dwingenderwijs een bepaald belastingsysteem
voor. Het scenario wat je beschrijft is wel een indicatie dat we goed
moeten uitkijken in welke context we een basisinkomen invoeren; maar zoals
eerder gesteld: volgens mij moet je het koppelen aan een grote verschuiving
van belasting op inkomsten naar belasting op uitgaven (consumptie) .

Robert Jan Jonker