Werk en (basis)inkomen

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Wed Jul 14 17:25:09 CEST 1999

At 13:54 14-7-99 +0200, e.r. stolp wrote:
>Basisinkomen en fraude
>
>In het huidige sociale zekerheidssysteem heeft men het bij fraude doorgaans
>over zwart werken met behoud van uitkering. Het basis inkomen lost dit
probleem
>op door het te legaliseren: iedereen een uitkering en bijverdienen zoveel als
>je wil. Dat kan een prima oplossing zijn.
>
>Het andere soort fraude, nl wel verdienen maar geen belasting betalen, los je
>er juist niet mee op.
>
>In het huidige systeem zijn er bij een ekonomische relatie tussen 2 partijen
> [...]

onderdrukken.

        Je redenering *lijkt* te kloppen: niemand heeft voordeel bij het betalen
van belasting en zal dat dus (frauduleus) proberen te ontduiken. Zogenaamd
"belastingvoordeel" is alleen een "voordeel" als je belasting betaalt.
(Accountants)Controle, met name op bedrijven (werkgevers) is altijd nodig,
inkomstenbelasting wordt als loonbelasting door werkgever afgedragen en
valt dus ook onder die controle DIE NIETS "TOTALITAIRS" HEEFT en nu al
gangbaar is. Kortom: het lijkt mij een drog-redenatie bedoeld om het
basisinkomen te torpederen. Dat roept bij mij de vraag op naar de
werkelijke motieven van de heer (m/v) Stolp om dit te schrijven.

Hartelijke groet,

Arie

For discussions on political issues in the Netherlands join the PNYX,
http://www.db.nl/pnyx (language Dutch, all citizens and members of
parliament are represented there independent of their membership of any
political party).

  Accept that some days you are the statue, and some days you are the bird.
  To-day is to-morrow's "yesterday": build good memories and all evil will
be past.