Werk en (basis)inkomen

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Wed Jul 14 11:51:51 CEST 1999

Arie Dirkzwager wrote:

>         Dat zie ik niet, Fl.1500 is niet zo hoog dat er "niet meer gewerkt wordt"
> en als je hoogte van basisinkomen koppelt aan hoogte BNP heeft overheid
> veel minder "greep op de economie" dan nu via uitkeringsregelingen en kan
> dus minder "totalitaire trekjes" gaan vertonen.

Dat totalitaire ging over de controle op zwartwerken, niet over de greep van de
overheid op de hoogte van het basisinkomen. Net zoals Emiel zegt dat er 'minder
gewerkt gaat worden', zegt Arie dat er 'niet minder gewerkt gaat worden'. Wie er
gelijk heeft zal de tijd uitwijzen als we besluiten tot invoering. Veel zal afhangen
van de hoogte van het basisinkomen. Alleen al vanwege die onzekerheid is het nogal dom
om al bij invoering de hoogte voor langere tijd vast te leggen. Juist bij zo'n
ingrijpende ingreep is het m.i. logisch dat je een pragmatische weg bewandelt.

> en realistischer. Daarmee wordt de stimulans tot werk weer groter.
>
>         Natuurlijk, een "basisinkomen" van 0 gulden (Amerikaanse toestanden wat
> betreft sociale zekerheid) geeft een NOG grotere stimulans!(-;

Daarmee geef je dus aan dat de hoogte wel degelijk van invloed is op de stimulans tot
werken. Als je het ook eens bent met de relatie financiele stimulans en
arbeidsparticipatie, dan komen je eerdere conclusies op losse schroeven te staan.
Nogmaals, misschien heb je gelijk, maar niemand kan met zekerheid aangeven waar het
'evenwichtspunt' ligt. Nog los van het feit dat ook dit evenwichtspunt een politieke
keuze is (sociaal versus economische groei).

>         Dat moeten "we" vooral juist NIET doen - werkt "totalitaire staat" in de
> hand. Beter: vaste objectieve koppeling aan hoogte BNP.

Uiteindelijk wel, als het (politieke) evenwicht gevonden is. Zolang dat niet het geval
is moeten we maar niet met oogkleppen op gaan besturen.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels