Werk en (basis)inkomen

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Tue Jul 13 20:25:05 CEST 1999

Arie Dirkzwager wrote:

> ==========================================================================
>
> Voor Nederland '97 kwam dat neer op Fl. 3.840.83 per maand, Vergelijk dat met:
> Gemiddelde WW-uitkering:            Fl. 1.505,12 per maand, en met:
> Gemiddelde Bijstandsuitkering     Fl.   177.77 per maand, en met:
> Gemiddelde WAO-uitkering            Fl. 1.670,22 per maand, en met:
> Gemiddelde AOW                      Fl. 1.462,83 per maand, en met:
> Maximale studiefinanciering         Fl. 1.268.28 per maand, en met:
> Minimum loon                        Fl. 2.194,00 per maand, en met:
> [...]

Ik ben niet thuis in de materie. Ik begin wel steeds
enthousiaster te worden over een basisinkomen.
De vragen van   Paul Doucet   zijn scherp. Ik ben benieuwd
naar de antwoorden.

Het valt me wel op dat de lijst het voornamelijk over mensen
met een bijstanduitkering en werklozen heeft.
Over arbeidsongeschikten wordt weinig gezegd.
Een voor 100 % arbeidsongeschikt persoon kan niet
bijverdienen, daar is die persoon te ziek voor.
Ik heb een specifiek echt bestaand geval voor ogen. Deze
mevrouw heeft binnenkort TIEN JAAR !! NIET GESLAPEN. Er zijn
vele slapelozen, maar velen blijken toch elke nacht even te
slapen, al was het maar een half uur. Deze mevrouw slaapt
echt nooit. Zij heeft nog vele jaren gewoon doorgewerkt
voordat zij zodanig is verzwakt dat ze eindelijk werd
afgekeurd. Over enige tijd wordt zij opnieuw gekeurd. Zij is
wanhopig, want misschien moet ze dan weer aan het werk. Er
is namelijk niets aan haar te zien. Niemand gelooft haar.
Wie haar wel gelooft doorziet niet welke gevolgen dit heeft
voor de gezondheid. Zij is bovendien een aartsoptimist en
speelt komedie. Ze doet het voorkomen alsof er helemaal
niets aan de hand is, terwijl ze een totale ineenstorting
nabij is.
Geestelijk heeft zij een zware knak gekregen. Omdat ze niet
werkt voelt ze zich niet serieus genomen, voelt zij zich
tweederangsburger.
Iedere nacht is een hel. Iedere ochtend een zware strijd om
enigszins op krachten te komen. Elke beweging is te veel.
Per etmaal is zij slechts tot één activiteit in staat.
Tegen 1 uur in de middag kan zij eindelijk "gewoon"
functioneren. Twee keer per week gaat zij dan als
vrijwilligster Marokkaanse dames Nederlands en schrijven
leren. Dit moet zij wel doen, want dan kan zij zeggen dat ze
wat doet. Dan voelt ze zich enigszins een volwaardig lid van
de maatschappij.
Twee keer in de week kan zij dus geen andere activiteit
ontplooien. Haar krediet voor dat etmaal is op. Geen
verjaardag of etentje of iets anders leuks.
Zo iemand gun ik méér dan een basisinkomen van f.  1500,--

--
Glenn Mellonius
mailto:glenn.mellonius at inter.nl.net
URL    http://www.inter.nl.net/users/glenn