PNYX: Kabinet in lappenmand (Ned. politiek ook?)

Mon Jul 12 22:37:57 CEST 1999

At 15:27 12-07-1999, Hein van Meeteren kift:

>En kosten meestal niet zoveel, aangezien `psychologische' en laten we er
>`spirituele'  behoeften bijnemen, juist een beroep doen op immateriele en
>niet materiele waarden.

Waarom nemen mensen dan niet allemaal genoegen met een basisinkomen?
Dat inkomen is toch hoog genoeg om hun biologische behoeften te ver-
vullen? Als zij desondanks streven naar een hoger inkomen moeten
daar wel psychologische behoeften achter schuil gaan.

>Een vermogend iemand kan geestelijk in grote nood
>verkeren, terwijl een misdeelde in materiele zin een min of meer gelukkig
>leven leeft.

Op individueel niveau kan dit opgaan, zeker. Maar door de bank geno-
men leven rijke mensen langer en zijn ze ook gelukkiger.

>Het zijn waarden als liefde, respect,  goed luisteren naar
>elkaar,  creativiteit, geestelijke groei en  tijd investeren in elkaar etc
>die `psychologische' behoeften bevredigen. Een extra uitkeringkje kan dat
>niet...

Dit is een zeer beperkte uitleg van het begrip psychologische behoef-
ten, eerder ingegeven door uw jarenlange gewoonte om mij in discussies
af te zeiken dan door helder nadenken, vrees ik.

Erik vdMb