werk en inkomen: hulp bieden

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Mon Jul 12 17:45:58 CEST 1999

> afgelopen binnen
>
>         Kan met goede argumenten en zuiver taalgebruik zo gepiept zijn. Kunnen we
> in de openheid krijgen wie er eigenlijk waarom tegen is? Ik bedoel: waar
> komt de weerstand vandaan?

Bijvoorbeeld van de werkgroep Algemene Economie van D66. Zo staat bijvoorbeeld het
volgende discussiestuk dat zij een paar jaar geleden binnen de Jonge Democraten
hebben gepubliceerd op hun site. Veel van de werkgroep zijn oud-JD'ers, vandaar.

http://users.bart.nl/~xahmol/D66AlgemeneEconomie/standpunten/discussiestuk_basisinkomen.html

Ik ben benieuwd naar het commentaar van jou en anderen. Ik ben er zelf vrij kritisch
over.

Groeten,
Mark.

P.S. Ik zet grote vraagtekens bij de door Arie genoemde doorrekening door het CPB als
het om dergelijke drastische wijzigingen van het stelsel gaat. De gebruikte
rekenmodellen zijn immers gebaseerd op historische analyses. Oftwel, op basis van het
huidige stelsel. Bijvoorbeeld, de invloed van het basisinkomen op de
arbeidsparticipatie is m.i. niet uit te rekenen. Dat zullen we moeten ervaren.

--
Mark Giebels

E-mail:  m.m.t.giebels at wb.utwente.nl