PNYX: Kabinet in lappenmand (Ned. politiek ook?)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 12 17:18:00 CEST 1999

At 17:10 12-07-1999 Monday , Arjan Stoffels wrote:

>Beste Hein,
>
>Je redenering lijkt heel logisch maar is dat absoluut niet. De
>voorwaarde voor, laat ik het samenvatten met 'menselijke waarden', zoals
>jij die noemt is dat je andere mensen kunt ontmoeten. Probeer maar eens
>uit te rekenen voor jezelf hoeveel geld je kwijt bent aan het ontmoeten
>van mensen.

Okee, maar ik dan uit van een worst case scenario: ik heb een uitkering van
ca. 1400 per maand. Plus huursubsidie, ziekenfonds.

>200 minimaal voor D66.

D66 zou ik niet doen. Wel via openbare internetpalen/gratis access
(dds)  en een gratis account op hotmail (of dds)  meedoen aan de discussie
alhier.

>Sportclub 250 piek met een zelfde
>bedrag voor uitrusting.

Ik zou een sport nemen waar ik nauwelijks geld voor hoef te betalen;
wandelen, fietsen, zwemmen etc. Strand is ook nog gratis.

>  Gezelligheidsclubje, meier per jaar.

Gezelligheid en vriendschap koop je niet. En een biertje af en toe kan nog
wel.

>Vakantietje
>naar ver weg.

Liften, meewerken op een vrachtboot, bij een vrachtauto meezitten, lange
afstand wandelen of fietsen.

>  Auto voor de deur/Kortingskaart op zak, even avondje op en
>neer naar vrienden ver weg (f 25 per rit).

Ook hier kan je goedkoper transport regelen.

>Krantje erbij om mee te
>kunnen praten in de kroeg

Metro.

>waar je ook niet de lulligste bent en af en
>toe een rondje geeft.

Okee.

>  Dus misschien dat respect en liefde niet veel
>kosten in financiele zin, het scheppen van de voorwaarden daarvoor kost
>wel degelijk geld en een boel ook.

Kwestie van kostenbewust leven.

>Een hoop wethouders/sociale diensten hebben zich dit gelukkig ook
>gerealiseerd waardoor allerlei plannen als sleutelpas, U-pas,
>ooievaarspas e.d. van de grond komen waarmee je als
>uitkeringsgerechtigde (een beperkte) korting kan kijgen bij o.a.
>sportclubs e.d.

Aan te prijzen.

>  Maar dat hangt maar net van de stad waar je woont af of
>je zoiets treft. Meestal valt dit onder de bijzondere bijstand en
>gemeenten mogen daar eigen beleid op maken.

Klopt, is door de TK aangenomen. Nieuwe bijstandsregeling. Decentraal.
Daardoor ontstaan lokale verschillen. Dat is niet rechtvaardig.

>Ik ben het met je eens dat de 'menselijke waarden' niet te koop zijn.
>Maar geld kan er wel voor zorgen dat de voorwaarden aanwezig zijn. En
>die koop je niet van een uitkering.

Die regel je zelf, als het goed is. Natuurlijk gaat het allemaal een stuk
soepeler en prettiger als je  wat meer hebt dan een uitkering, maar het kán
wel. Wanneer je écht wil. En dat is een mentaliteit, niet een sociaal
economische status. Je kan jezelf als loser ervaren, of als iemand die
ertegen aan gaat. Beetje Ratelband verhaal,  maar klopt wel. In de derde
wereld zie je hoe inventief sommige mensen met hun `armoede' omgaan. Ze
kennen soms het talent van genieten van het leven zonder veel geld.
Informeer ook eens bij de vrekken-beweging, een club mensen die er een
sport van maakt goed te leven met minimale uitgaven. Geinig.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl