werk en inkomen

Paul Doucet doucet at BIO.VU.NL
Mon Jul 12 16:11:30 CEST 1999

Het basisinkomen is een belangrijk en interessant onderwerp, met juist voor
D66 aantrekkelijke kanten: zorg voor de (financieel) zwakkeren in
combinatie met eigen vrijheid en verantwoordelijkheid, en transparantie.
Maar in zijn maatschappelijke gevolgen zal het behoorlijk ingrijpend zijn,
en mij is het tot nu toe niet gelukt daar veel zicht op te krijgen. Voor
mij (en voor veel anderen, denk ik) een "witte plek", maar wel een
belangrijke. Ik verwelkom daarom een discussie over dat onderwerp.

Maar liefst wel een betere discussie. Mark Giebels vermeldt al een paar
hoofdpunten, en noemt ook een stuk erover. Zouden de lijsters die er nu
over discussieren eerst eens wat huiswerk willen doen? Misschien komt er
dan wat beters uit dan het deprimerende gekift tot nu toe.

Paul Doucet