werk en inkomen: hulp bieden

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Mon Jul 12 16:27:11 CEST 1999

At 12:30 12-7-99 +0200, Bart Slagter wrote:

        U bent zeker politicus - veel woorden die een goede indruk maken en het
(naar ik aanneem door U ongewenste) voorstel tot invoering basisinkomen en
bijbehorende argumenten negeren. Ik zal proberen in mijn reactie meer to
the point te zijn:

>Allerlei schotten verhinderen creativiteit en probleemoplossend vermogen.
>Regels en nog eens regels ipv doelen.

        Of: wel doelen maar dan weer regels om die te verwezelijken, zonder dat
naar de werkelijke (vaak zeer negatieve) effecten gekeken wordt of de moed
opgebracht wordt de koers te wijzigen.

>We moeten naar het volgende beleid:

        Nee, want dat gaat uit van het huidige uitkeringsstelsel. Mijn commentaar
geeft aan naar welk beleid we (met de invoering van een basisinkomen) wel
moeten en waarom:

>1. Iedereen die een nieuwe uitkering (wat voor uitkering dan ook) aanvraagt
>krijgt binnen 1 maand een diagnose met een plan van aanpak om die persoon
>te laten uitstromen binnen een termijn die redelijk is binnen de gestelde
>diagnose.

        Nog meer regels, nog meer betutteling. Effect: verlies van besef zelf
verantwoordelijk te zijn en zelf iets te kunnen (zelf-respect) bij
uitkeringstrekkers. Dus:
(1) Iedereen een even hoog persoonlijk basisinkomen en eigen
verantwoordelijkheid voor werk en productiviteit.

>2. Het doel staat boven de regels, uitstroom moet!

        Nee: een bewust werkloze vrijwilliger in de millieubeweging met een
uitkering doet prima werk en moet daar helemaal niet "uitstromen". Slechts
om uitkeringen betaalbaar te houden "moet" uitstroom - een basisinkomen is
(zie mijn andere mailtje) betaalbaar en kent geen "uitstroom". Wat is het
doel dan?

    Het doel is voor iedereen een financiele basis die primaire
levensbehoeften dekt en daarmee: (belangrijker!) vrijheid van keuze van
werk(zaamheden), vrijheid van onderhandelen op een vrije arbeidsmarkt, en
eigen verantwoordelijkheid voor die keuze en de consequenties daarvan
(bijv. verlies van -extra- inkomen) en geen regels die dat frustreren.
Dus:
(2)     Basisinkomen moet! (evenals door ziekenfonds betaalde, vrijwillige,
psychotherapie voor wie de vrijheid en verantwoordelijkheid niet aankan -
zorg voor "geestelijk gehandicapten")

>3. Per periode wordt vastgesteld hoeveel mensen er per jaar op een traject
>gezet kunnen worden

        En als zij dat "traject" niet wensen overheidsdwang (intrekken uitkering)?
Nog meer bureaucratie en regels. Privatiseer dit maar via uitzendbureaus en
head-hunters, dat loopt prima, niet in gaan ingrijpen!

(3) Goede geprivatiseerde arbeids- en arbeiders-voorziening (via bijv.
uitzendbureaus) stimuleren en niet frustreren met regelgeving die alleen
nodig is om "sociale zekerheid" te garanderen zonder dat uitkeringen de pan
uit rijzen.

>4. Zoveel mensen er aan het werk kunnen worden gezet (of daartoe kunnen
>worden voorbereid) krijgen dan ook een traject aangeboden. Daardoor
>betekent een traject ook iets, het leidt naar iets toe.

        "aangeboden" - wordt dit geen "slikken of stikken"? Belangrijker is:
(4) Goed aanbod van onderwijs en bij- en om-scholing, eventueel met
garantie van een baan bij slagen, volledig of gedeeltelijk gesubsidieerd
door overheid en/of betaald door bedrijven die geschoold personeel nodig
hebben.

>5. Regels en schotten dienen het doel mensen weer mee te laten doen aan de
>samenleving.

        ...maar nemen alle motivatie daartoe weg. Van nature doet ieder mens op
zijn eigen wijze mee aan de samenleving tot hij (als premie-plichtige of
uitkeringstrekker in het keurslijf van de "verzorgings"staat geperst wordt,
net zoals een kind graag en gretig leert totdat hij in een (inmiddels
verouderd) schoolsysteem terecht komt. Alle initiatief en creativiteit
wordt zo doodgedrukt, alleen de sterken overleven. Dus:
(5) Regels en schotten die initiatief en creativiteit frustreren dienen
gesloopt te worden

>6. Organisaties die niet aan de doelen voldoen krijgen geen opdrachten
>meer.

(6) Overheid die doelen niet dient en averechtse maatregelen neemt krijgt
geen steun van de burgers meer (blijkt nu al door lage opkomst bij
verkiezingen).

>7. Mensen die zelf een traject opzetten, mogen dat onder voorwaarden (moet
>realistisch traject zijn)

        Maakt Big Brother uit of het door mij (of wie dan ook) gekozen traject
"realistisch" is? Liever niet, dus:

(8) Mensen moeten zo veel mogelijk hun eigen levenspad ("traject") kunnen
bepalen en de overheid moet daarbij faciliterend optreden: door invoering
van financieel basisinkomen en vrij toegankelijk maken van onderwijs en
opleidingen voor hen die in toelatingstoetsen bewijzen dat zij zich daar de
kwalificaties voor verworven hebben. (Geen geld weggooien aan onderwijs van
hen die er toch niets van bakken of die, door verlaging van de exameneisen,
-onterecht- een diploma krijgen. Onderwijs moet van goede kwaliteit zijn en
niet iedereen is in staat het te volgen - helaas -, maar de reden mag geen
financiele zijn)

>Maar nog wel het belangrijkste: we geven mensen niet op.

        Nee, je maakt er pionnen (en andere schaakstukken) van waarmee Big Brother
speelt. Big Brother geeft geen enkel stuk op!

>D66 is mensgericht

        maar weet niet wat een mens is (aangenomen dat jij voor D66 spreekt).

>en wij accepteren niet dat werkloosheid erfelijk is.

        Is net zo min (en net zo veel) erfelijk als de leesmoeilijkheden van
kinderen die door de ouders zonder boeken opgevoed op de lagere school
komen: de motivatie ontbreekt en werkloosheid-levend-van-een-uitkering is
de door de kinderen gerespecteerde levensstijl van hun ouders - ze weten
niet beter of de staat moet voor ze zorgen en zijn ontevreden omdat ze niet
genoeg krijgen. Die "erfelijkheid" houdt je met de door jou voorgestelde
maatregelen alleen maar in de hand. Bij het huidige systeem van uitkeringen
IS "werkeloosheid" "erfelijk", heb de moed dat systeem overboord te zetten
en te vervangen door een eenvoudig en rechtvaardig basisinkomen.

>In Groningen kennen we
>derde generatie werklozen. Stel je de consequenties daar maar eens van
>voor!

        Als je zo doorgaat komt die vierde generatie ook nog wel! De lapmiddelen
die jij voorstelt maken de zaak alleen maar erger en werken "burgerlijke
ongehoorzaamheid" en (kleine?) criminaliteit in de hand.

Ik hoop dat ik duidelijk was zonder al te scherp je goede bedoelingen te
diskwalificeren.

Hartelijke groet,

Arie

For discussions on political issues in the Netherlands join the PNYX,
http://www.db.nl/pnyx (language Dutch, all citizens and members of
parliament are represented there independent of their membership of any
political party).

  Accept that some days you are the statue, and some days you are the bird.
  To-day is to-morrow's "yesterday": build good memories and all evil will
be past.