PNYX: Kabinet in lappenmand (Ned. politiek ook?)

Arjan Stoffels astoffels at LEIDERDORP.NL
Mon Jul 12 17:10:02 CEST 1999

Beste Hein,

Je redenering lijkt heel logisch maar is dat absoluut niet. De
voorwaarde voor, laat ik het samenvatten met 'menselijke waarden', zoals
jij die noemt is dat je andere mensen kunt ontmoeten. Probeer maar eens
uit te rekenen voor jezelf hoeveel geld je kwijt bent aan het ontmoeten
van mensen. 200 minimaal voor D66. Sportclub 250 piek met een zelfde
bedrag voor uitrusting. Gezelligheidsclubje, meier per jaar. Vakantietje
naar ver weg. Auto voor de deur/Kortingskaart op zak, even avondje op en
neer naar vrienden ver weg (f 25 per rit). Krantje erbij om mee te
kunnen praten in de kroeg waar je ook niet de lulligste bent en af en
toe een rondje geeft. Dus misschien dat respect en liefde niet veel
kosten in financiele zin, het scheppen van de voorwaarden daarvoor kost
wel degelijk geld en een boel ook.
Een hoop wethouders/sociale diensten hebben zich dit gelukkig ook
gerealiseerd waardoor allerlei plannen als sleutelpas, U-pas,
ooievaarspas e.d. van de grond komen waarmee je als
uitkeringsgerechtigde (een beperkte) korting kan kijgen bij o.a.
sportclubs e.d. Maar dat hangt maar net van de stad waar je woont af of
je zoiets treft. Meestal valt dit onder de bijzondere bijstand en
gemeenten mogen daar eigen beleid op maken.

Ik ben het met je eens dat de 'menselijke waarden' niet te koop zijn.
Maar geld kan er wel voor zorgen dat de voorwaarden aanwezig zijn. En
die koop je niet van een uitkering.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels