Uitkeringsgerechtigden (was: wie tilt er meer)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 12 15:23:14 CEST 1999

At 15:00 12-07-1999 Monday , Erik van den Muijzenberg wrote:

>Bestaan er statistieken die aangeven dat
>
>Dit is inderdaad onderzocht. Uit elk onderzoek blijkt dat werkenden
>in totaal meer frauderen dan werklozen en ook voor gemiddeld hogere
>bedragen.

Dat zegt dus niets, als dit onderzoek (hebt u een bron?)  zou kloppen. *In
totaal* zullen werkenden meer kunnen  frauderen, om de simpele reden dat er
aanzienlijk meer werkenden zijn dan uitkeringsgerechtigden.  Ook het
gemiddelde bedrag ligt dan hoger doordat de gemiddelde inkomsten van
werkenden hoger liggen. De cijfers moeten in proportie vergeleken worden.

>Dit ligt ook voor de hand. Werkenden beschikken over een
>groter netwerk dan werklozen, de pakkans is voor werkenden veel klei-
>ner en de straffen zijn veel lager.

U gaat nu werkelijk uit van onbewezen vooronderstellingen.  Het is zelfs
goed mogelijk dat de pakkans voor werkenden hoger ligt, door het feit dat
het economische belang van de `pakker' (=overheid) groter is. Wie wil er nu
jagen op kleine visjes, als er  grote joekels rondzwemmen?  En de straffen
worden uitgedeeld door in principe onafhankelijke rechters, dus dat
onderzoek van u (hebt u een bron?) beschuldigt de rechterlijke macht van
vooringenomenheid. Dat is nogal wat.

>Dirkzwager stelde beide groepen tegen over elkaar en signaleerde
>stigmatisering. Ik heb aangegeven waarom die stigmatisering zeer
>onterecht is en ook wat het onderliggende mechanisme is (blaming
>the victim).

De victim is soms wel en soms niet te blamen. Ik meen me een onderzoek te
herinneren (als u het wilt zoek ik het op, maar dat kost nogal wat
tijd)  waarin is aangetoond dat een aanzienlijk percentage van
uitkeringsgerechtigden ofwel zwart flink bijverdienen, ofwel dubbele
uitkeringen genieten, ofwel op valse namen uitkeringen trekken, ofwel
vanuit verre landen uitkeringen blijven genieten middels een postadres in
Nederland, ofwel een combinatie van deze praktijken laten zien.  In dit
soort gevallen is de victim zeker te blamen, want er ís geen victim maar
juist een sluwe misbruiker van ons sociale zekerheidsstelsel. Anderzijds
zijn er mensen die ondanks hun inspanningen en constructieve arbeidsethos
geen passende werkkring kunnen vinden, en dus aangewezen zijn op een
uitkering. Hen past zeker steun en begeleiding.  Dirkwzager wijst echter
wel op een zekere eigen verantwoordelijkheid in dezen, en daarmee kan ik
instemmen.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl