Betuwelijn

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Fri Jul 9 13:46:42 CEST 1999

Robbert Jan schreef

> Als je kijkt naar ontwikkelingen in de alpenlanden en duitsland zal er een
> blijvende impuls vanuit die hoek zijn om meer goederenverkeer op de trein
> te zetten; binnenvaartontwikkelingen zijn ook mooi en belangrijk, maar
> kunnen nooit zover komen, en zijn bovendien minder bedrijfszeker omdat
> delen van het jaar het waterniveau te hoog danwel te laag is om met grote
> schepen de rivier op te kunnen. Vanwege klimatologische veranderingen
> zullen extreme schommelingen in het peil van de Rijn alleen meer groter
> worden en vaker voorkomen.

Ik blijf mijn twijfels hebben. De vraag naar spoorvervoer zal
toenemen, prima, maar is dat een reden om dat als Nederland te
gaan bekostigen. Het is volgens mij ook slecht voor de
ontwikkelingen van PPS. Eerst zou de sector een flink deel
meebetalen. Dat werd ook als argument gebruikt voor de
Betuwelijn. Dan blijken ze er kennelijk toch niet zoveel in te zien
(ze betalen in iedre geval niet meer mee), dan moet er toch een
belletje gaan rinkelen. En dan gaan we gewoon door. Nee, ze
zullen nog eens mee gaan betalen aan grote projecten. De
strategie is gezet. Eerst meedoen, de plannen die je goed vind "op
de rails" zetten en je dan terugtrekken. De overheid gaat dan wel in
zijn eentje door. Niet eens bewust, maar door groepsprocessen en
politieke strategieen.

> Kortom: de Betuweroute is een strategische investering, vergelijkbaar met
> bijv. het graven van het Noordzeekanaal, het Amsterdam-Rijn Kanaal of de
> Nieuwe Waterweg, en met de strategische investeringen in het hoofdwegennet,
> waarbij we ook niet de eis stellen dat bijv. de kosten van de A15
> (grotendeels dezelfde route als de Betuweroute) tussen de regio's Rotterdam
> en Arnhem uit de exploitatie van die weg terugverdiend moet worden.

Tuurlijk moet er ook bij die weg een soort belangenafweging
gemaakt worden. Ze gaan toch niet zomaar ergens een weg
neerleggen, of wel. Ook bij deze wegen zal er een soort
belangenafweging gemaakt worden. Nut/noodzaak en kosten
worden echt wel meegenomen in die afweging.

Groeten,
Joris van den Wittenboer.

Aans luu binn'n ook luu.