Betuwelijn

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Fri Jul 9 11:49:47 CEST 1999

At 16:04 8-7-99 +0200, J.L. Swarte wrote:
>Mijn kennis over de vervoersproblematiek beperkt zich tot die van de
>gemiddelde krantenlezer dus verbaas ik mij over de huidige kritische
>berichten over de Betuwelijn. Die kritiek kan best terecht zijn maar ik kan
>dat niet beoordelen. Het enige wat ik enkele jaren lang heb moeten lezen is
>dat treinvervoer zoveel beter is voor het milieu dan het wegtransport. Als
>dat nu niet meer zo is, wat is er dan sedert twee jaar geleden veranderd? Er
>is lang genoeg over de besluitvorming gedaan, hebben de fractiewoordvoerders
>dan al die tijd zitten slapen? Was het een ondeugdelijk besluit?
> [...]
In de Volkskrant van vanochtend staat een vrij helder redactioneel
commentaar; waar het bij de milieudiscussie rond het RIVM om gaat zijn de
emissies uit de vrachtauto's; deze worden schoner, waardoor op dat punt het
milieuvoordeel van electrische treinen afneemt;
Een veel groter milieuvoordeel van de betuweroute is, ervan uitgaand dat
containervervoer en dus ook dit vervoer per spoor, zal blijven toenemen,
dat het de bestaande spoorlijnen (veelal dwars door dorpen en steden en
alleen´s nachts capaciteit voor goederenvervoer) voor een groot deel
ontlast van dit vervoer; minder herrie/overlast daar, en meer ruimte op het
spoor voor personenvervoer, inclusief modernere varianten als light rail.

Als je kijkt naar ontwikkelingen in de alpenlanden en duitsland zal er een
blijvende impuls vanuit die hoek zijn om meer goederenverkeer op de trein
te zetten; binnenvaartontwikkelingen zijn ook mooi en belangrijk, maar
kunnen nooit zover komen, en zijn bovendien minder bedrijfszeker omdat
delen van het jaar het waterniveau te hoog danwel te laag is om met grote
schepen de rivier op te kunnen. Vanwege klimatologische veranderingen
zullen extreme schommelingen in het peil van de Rijn alleen meer groter
worden en vaker voorkomen.

Kortom: de Betuweroute is een strategische investering, vergelijkbaar met
bijv. het graven van het Noordzeekanaal, het Amsterdam-Rijn Kanaal of de
Nieuwe Waterweg, en met de strategische investeringen in het hoofdwegennet,
waarbij we ook niet de eis stellen dat bijv. de kosten van de A15
(grotendeels dezelfde route als de Betuweroute) tussen de regio's Rotterdam
en Arnhem uit de exploitatie van die weg terugverdiend moet worden.

Robert Jan Jonker
Utrecht