De onafhankelijkheid van de omroepen

Ariean van de Groep jvdgroep at WORLDONLINE.NL
Tue Jul 6 17:00:00 CEST 1999

Bes          0te medelijsters,

Zoals ik al eerder in een bericht heb aangegeven, heb ik niets tegen
fiscalisering van de omroepbijdrage, als dat kostenbesparend is en de
onafhankelijkheid van de omroepen gewaarborgd is (blijft?). Ik heb wel een
vraagje over hoe men denkt de omroepbijdrage te innen. Gebeurt dat via de
Belastingdienst of door een aparte (onafhankelijke?) dienst? Uit de reactie
van de Dienst Omroepbijdragen op deze maatregel begreep ik dat er nog
helemaal niets vastligt over de in-methode. Volgens de dienst is er van
opheffing geen sprake omdat de D.O. weliswaar zijn controlerende taak (TV's
en Radio's tellen bij de mensen thuis) verliest, maar dat de dienst heel
goed het innen van de gelden voor zijn rekening kan nemen. Daar is het
laatste woord dus nog niet over gesproken.

Overigens is de discussie over de onafhankelijkheid van de omroepen, min of
meer verzand in de gedachte dat deze niet bedreigd wordt door deze
maatregel, omdat de maatregel slechts een verandering van de in-methode van
omroepgelden zou betreffen en er voor de verhouding overheid-omroepen niets
veranderd. Zolang de inhoud van de veranderende in-methode niet vastligt
(bij welke dienst? wie regelt wat? hoe lopen de geldstromen en wie is
verantwoordelijk voor uitgaven, minister van Cultuur of Financien?) wil ik
hier een voorbehoud bij plaatsen.

Ook ligt het gevaar op de loer dat als in de toekomst publieke omroepen
worden opgeheven, samengevoegd of gehergroepeerd in een BBC-achtige
constructie, en deze 'nieuwe omroep' volledig afhankelijk is van
overheidsgelden (omroepbijdragen), men wellicht ook de BBC-achtige
toestanden, uit met name de jaren 80, oproept  waarbij de omroep gechanteerd
wordt door een overheid die dreigt met bezuinigingen en ontslagen, en
directieposten van de omroep uitsluitend politieke posten worden.

Dus, mijn stelling:  Hoewel het voorstel tot fiscalisering van de
omroepbijdrage op zichzelf nog geen gevaar oplevert voor de
onafhankelijkheid van de omroepen, kan er in combinatie met een  herindeling
 van de publieke omroepen waarbij zij volledig afhankelijk worden van de
omroepbijdragen, een ontwikkeling op gang worden gebracht waarbij publieke
omroepen chantabel worden door de politici die de ge-inde omroepgelden
verdelen en zo vatbaar voor partijpolitieke machtsspelletjes, waardoor de
onafhankelijke informatieverstrekking gevaar loopt en het spook van de
propaganda op de loer ligt.

(Aan de TK-leden: Hoe staat het met dit voorstel binnen de regering, en is
onafhankelijkheid van de omroepen eigenlijk wel een issue voor het parlement
?)

Met vriendelijke groet,

Ariean van de Groep