AW: D66-bladen (Het kan nog simpeler!!)

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Tue Jul 6 11:25:17 CEST 1999

        Henk Pijper schreef:
> [...]
> ideeen op provinciaal en afdelingsniveau komen onvoldoende snel door bij
> andere betrokkenen op die niveaus. Ramon geeft aan dat er op dit moment 5
> niveaus van communicatie (bladen) te herkennen zijn. Ik denk dat het er in
> de toekomst 3 moeten worden. Gelet op de electronische snelweg moet het
> mogelijk zijn om dit te bereiken.
>
> 1. Landelijk blad (De Democraat) waarin de huidige Democraat, IDee 66,
> Voor
> de Draad, Dixit en ook de Provinciale afdelingsbladen samengevoegd worden.
> Iedere geleding krijgt daarin een vast aantal pagina's tot zijn

Dat lijkt me grote problemen geven met de omvang van het blad maar ook met
de aanlevering van kopij. Nu zijn er een aantal regio's waar het blad
regelmatig verschijnt, anderen doen dat met een zekere onregelmatigheid. De
vrijheid om op een bepaald moment te verschijnen ontneem je hiermee de
regio's. Ook zullen de regio's met minder informatie kunnen communiceren
naar hun achterban omdat er in een landelijk blad zeer waarschijnlijk minder
ruimte zal zijn in vergelijking met het regioblad. Problemen met het niet
(of te laat) aanleveren van stukken laat ik voor het gemak dan maar even
buiten beschouwing, ook dit levert met 12 regio's waarschijnlijk grote
problemen op. Het probleem met leuke ideeën is altijd dat ze praktisch ook
nog uitvoerbaar moeten zijn.

> Iedere geleding krijgt de beschikking over een opmaakprogramma
> waarin zij zelf (met natuurlijk wel enkele basis regels) de lay-out kunnen
> aanleveren. Copy wordt electronisch aangeleverd bij opmaak-afdeling die
> het
> geheel samenvoegd tot "De Democraat".

Wanneer je een serieus landelijk blad wilt maken moet je je niet zelf met
opmaak bezig willen houden. Mocht je al kiezen voor regiopagina's in de
Democraat dan volgens een vaste opmaak (kan eventueel wel verschillen per
regio), de regio levert dan platte tekst aan die door een redactie wordt
geredigeerd en door een vormgever/zetter wordt opgemaakt.

> Voordeel hiervan is dat iedereen van alles op de hoogte kan zijn binnen de
> partij. Goede initiatieven van bijvoorbeeld vertegenwoordigers in de ene
> provincie komen direct bij vertegenwoordigers in andere provincies
> terecht,
> het bespaart veel tijd en inspanningen. (Het is toch te gek dat een
> organisatie van tussen de 10 en 15 duizend leden 16 bladen uitgeeft t.a.v.
> het boven plaatselijke niveau te weten: Democraat, Idee 66, Voor de Draad,
> DiXit en 12 provinciale bladen. Verschijningsfrequentie zou denk ik
> maandelijks moeten zijn.

Ik blijf vinden dat we als partij een medium moeten hebben waarin we de
leden regelmatig op de hoogte kunnen houden van de standpunten die op de
verschillende niveau's worden ingenomen. Wanneer we dit op termijn
electronisch kunnen doen (Digitaal 66) vind ik dat prima, ik denk echter dat
je deze informatie ook op een andere wijze naar de leden moet brengen (fax
of post). Een wekelijkse of tweewekelijkse nieuwsbrief blijft voor mij een
noodzaak. Dit kan natuurlijk wel aangevuld worden met een maandelijks blad
waar meer reportages in staan en waar volgens mij ook plaats kan zijn voor
de Idee artikelen (of kan een wetenschappelijk artikel niet interessant en
prettig te lezen zijn voor de 'gewone' leden).

> 2. Afdelingsbladen
>
> Blijven uiteraard nodig om dicht bij de burger de informatievoorziening te
> verzorgen. Maar goede initiatieven moeten ook in het landelijke blad een
> plaats kunnen krijgen.

Eens!

> 3. Discussielijsten
>
> Voor algemene doeleinden en voor specifieke doelgroepen moeten er
> discussielijsten opgezet worden voor snelle informatie uitwisseling.
>
> Ik zou het op prijs stellen om te vernemen wat de redakties van deze
> bladen
> vinden van zo'n voorstel met name die van de provinciale bladen.

Ik ben geen redactielid maar heb toch maar even de vrijheid genomen hierop
te reageren.

Marc-Jan Ahne