D66-raadslijst - overmorgen functioneel - graag reacties

Mimy Sluiter manx1 at WXS.NL
Mon Jul 5 17:39:22 CEST 1999

Hallo allemaal,

In het kort het "recept" voor de PS-fractie in Noord Holland - hopelijk
hebben andere PS/GR/DR-fracties hier wat aan:
De fractie-mailinglijst (1) vervangt eigenlijk het rondsturen van
fractienotities, vragen onderling, suggesties, tips, conceptstukken en
vermindert telefoontjes en vragen tussen fractieleden tussen de
fractievergaderingen door. Erop staan dus qualitate quo enkel die mensen
die actief meedoen met het fractiewerk. In ons geval is dat: elk
fractielid, de eerste opvolger en de voorzitter van het regiobestuur NH
(de vaste contactpersoon namens het bestuur die ook op de
fractievergaderingen aanwezig is).
De lijst is besloten, wat niet inhoudt "geheim" maar het is simpel een
extra communicatiemiddel bedoeld voor een bepaalde groep mensen om beter
te kunnen werken. Al die mensen hebben uiteraard email en als ze een
berichtje naar het lijstadres sturen bereiken ze in 1x iedereen en kan
er indien nodig plenair verder gediscussieerd worden.
Daarnaast zijn er naast de fractielijst twee andere verzendlijsten:
2) de notulen-lijst die beheerd wordt door de fractiesecretaris. Daarop
staan als abonnee allen hierboven plus die GR/DR-fracties in onze
provincie die aangegeven hebben prijs te stellen op toezendingvan de
fractienotulen. Dit is dus *geen* dicussielijst, enkel een verzendlijst!
3) de D66-NH-lijst - ook een verzendlijst voor mededelingen en info
verstrekking vanuit de NHse D66-fractie en het RB. Beheerders zijn 1
statenlid (ik) en 1 bestuurslid (de RB-voorzitter). Ook dit is enkel een
verzendlijst en geen discussielijst. Als er reacties gevraagd worden
vanuit 3 (kan komen vanuit gemeentes/stadsdelen of vanuit PS/RB) staan
onderaan de email adressen van de beheerders via wie het bericht
verstuurd kan worden. Abonnees hier zijn alle actieve D66-mensen in onze
provincie die dat willen, dus actieve leden, bestuursleden en
(deel)raadsleden in Noord Holland.

Een paar suggesties voor op raadsniveau: dan kun je 2) openstellen voor
alle D66-leden in die betreffende gemeente/stadsdeel/deelgemeente die de
notulen willen ontvangen en voor 3) geldt hetzelfde. Ook kun je
uiteraard mensen (fractie/bestuur) uit"buurgemeenten/stadsdeel-fracties"
op 2 en 3 zetten zodat die goed geïnformeerd blijven.

De meest geschikte instellingen kun je eenvoudig als je een mailinglijst
aanmaakt via onelist aangeven online via het keuze-menuutje. Dus zaken
als "de lijst wordt niet vermeld, de lijst is besloten/openbaar, de
lijst kent archieven enkel voor lijstgenoten, de lijst heeft een
info-trailer" etc etc zijn allemaal keurig te regelen. Handig is ook de
archief functie - alle post wordt netjes bewaard en is later door
lijstgenoten te raadplegen. Mochten er nog vragen zijn dan wil ik graag
via email of telefonisch verder helpen.
Met vriendelijke groet,
Mimy Sluiter
PS-Noord Holland