AW: Twentestad

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Mon Jul 5 13:08:09 CEST 1999

Beste Joop,

> Het merkwaardige aan het betoog van Marc-Jan Ahne is vooral dat het gaat
> over de stanbdpunten van de fracties in de Eerste - en Tweede kamer. Geen
> woord over de mensen in Twente waar het allemaal over gaat. Dat is nou
> juist
> één van de oorzaken van de vervreemding tussen de politiek en de
> samenleving.

Mijn betoog ging inderdaad niet over de standpunten van de mensen in Twente,
dit heeft niets met de vervreemding tussen de politiek en de samenleving te
maken maar met het onderwerp wat ik naar voren probeer te brengen. Het ging
mij om het standpunt van de Eerste Kamerfractie in de relatie met de rol die
wij de Eerste Kamer toedichten. Ik ben raadslid geweest in Enschede in de
vorige periode en ken dus beide kanten van het verhaal goed en heb daar zeer
zeker aandacht voor.

> Voor het overige: als tegenwoordig grote steden in de financiële ellende
> zitten, meestal door onbekwaamheid van de betrokken wethouders, wordt er
> al
> ras gekeken naar de omliggende gemeenten. Als daar wat te halen valt (en
> bij
> Hengelo is wat te halen) komen ze met een plan tot anexatie.

Dat zal wel zo zijn maar in dit geval ligt het iets genuanceerder, het ging
niet om een anexatie (het eerste plan tot samenvoeging is gekomen van beide
gemeenten). Het is overigens maar de vraag of de financiële situatie van
Hengelo zo rooskleurig is als je voorstelt. Voor wat betreft de
onbekwaamheid van wethouders, het lijkt me verstandig om je eerst grondig op
de hoogte te stellen van de situatie voordat je dergelijke beschuldigingen
uit.

> [...]
> een
> betere entree bij de Haagse politiek dan de burgemeester van
> Boerenkoolstronkeradeel en zo is het gemakkelijk de kleinere gemeente te
> anexeren. (vgl. Rosmalen) De vraag of de burgers van de geannexeerde
> gemeenten dat wel willen, is voor de Haagse politici absoluut niet
> belangrijk want we zijn in Nederland wel democraten (zeggen we) maar tot
> op
> zekere hoogte en niet verder. Twentestad is een onding en moet er dus niet
> komen, daar gaat het om en niet of D66 wel tactisch genoeg manoeuvreert.

Het gaat er niet om of er tactisch goed gehandeld wordt, het gaat om het
principe: vind je dat de Eerste Kamer een politiek oordeel moet geven over
een bepaald voorstel (en toen het ons uitkwam bij Wiegel vonden we van niet)
en ben je consequent in je uitspraken (nu komt het ons wel uit en mag een
politiek oordeel dus wel?).

Marc-Jan