Vraagje aan allen

Mark van Barschot m.vbarschot at WORLDONLINE.NL
Mon Jul 5 00:02:39 CEST 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Dirk van der Woude <vdwoude at cistron.nl>
Aan: Mark van Barschot <m.vbarschot at worldonline.nl>; Digitaal Cafe 66
<d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: zondag 4 juli 1999 22:59
Onderwerp: Re: Vraagje aan allen

>Vraagje aan Mark / anderen: over hoeveel hebben wij het hier eigenlijk?

Het is intussen iets meer dan een jaar geleden dat ik bij e.e.a. betrokken
was. De precieze bedragen kan ik me niet herinneren, voorzover ik ze ooit
allemaal heb gekend. Wellicht zijn er anderen op de lijst die over deze info
beschikken. Wat ik me wel herinner is dat het break-even point destijds bij
2500 (kan ook 2000) betalende abonnees lag. De realisten in het bestuur
hebben weten te bedingen dat Dixit dit aantal abonnees medio 1999 (nu dus)
moest hebben bereikt. Zo niet: Dixit = Exit, om een verdere financiele strop
te voorkomen.
Jaarlijkse kosten derhalve: 2500 x f 66,-- (toenmalige abonnementsprijs) = f
165.000,-
Daarbij moet men twee dingen in het achterhoofd houden:
1. Bedrag van 165.000 is slechts een grove indicatie. Is gebaseerd op de
gegevens van de planningsfase. Bovendien ben niet 100% zeker van de
juistheid van mijn herinnering. Daarnaast weet ik niet of alle kosten
(personeel etc) in dit bedrag meetellen. Ook weet ik niet of er nog een
afzonderlijk kostenplaatje voor het OC bestaat.
2. Bij de introductie van een blad is er altijd sprake van extra
introductiekosten, zoals het doen van enig onderzoek, het opstellen van een
bladformule, het ontwerpen van de lay-out, eventueel het openbreken van
bestaande contracten bij drukkers, het uitbrengen van een nulnummer etc.

>In hoe verhoudt dit bladenplan zich eigenlijk tot de recente, ietwat
>Alva-eske contributieverhoging?

Weet ik niet, ik ken de partijbegroting niet. Echter, van het bedrag dat het
bladenplan heeft gekost, tezamen met de kosten van enkele blunders uit de
kamer-campagne 98 waar ik weet van heb, kan een partij als D66 aardig wat
nuttige dingen doen.

>(...)
>
>Lijkt me belangrijk eerst eens op rij te zetten welke clubs waren betrokken

D66 bestuur, bestuur en directeur opleidingscentrum. SWB besloot niet mee te
doen. Betrokken zonder (doorslaggevende) invloed waren de verschillende
redacties (redactieraden) van de verschillende bladen.

>en wie welke besluiten nam.

Direct betrokken in D66-bestuur: publiteitscoordinator, penningmeester en
voorzitter, maar natuurlijk ook de rest van de bestuursleden. Voor een
complete reconstructie zou ik in mijn archief (ahum) moeten duiken en met
een aantal mensen moeten praten. Momenteel ben ik niet erg gemotivativeerd
om die moeite te doen.

>Tja, en daarna gaat het over personen en
>daarna weer is er een congres, lijkt me zo.

Juist