Re; kennisnet? Knutselnet bedoel-u

Ursie Lambrechts u.lambrechts at WXS.NL
Mon Jul 5 00:47:54 CEST 1999

Beste Cees,

You wrote
>Is een Kennisnet dat alleen maar uit de diensten bestaat, maar niet uit de
>infrastructuur, eigenlijk nooit ter sprake gekomen? Of is dat door de
>telecomlobby meteen al de grond ingedrukt?

Ja, dat is zeker ter sprake gekomen. Wij hebben Hermans zowel in maart
als nu op die mogelijkheid gewezen.

Diensten is overigens voor meerdere uitleg vatbaar:

a) alleen een Onderwijs Website (engelse model:Becta en NGfL)

b) Volledig beheer (ken ik geen voorbeeld van. Volgens Enertel maar voor
1/3 mogelijk, 2/3 zullen de scholen zelf moeten blijven doen en dat
betreft vooral lokaal netwerkbeheer)

c) Uitgebreide redactiefunctie en beperkte dienstenfuctie. (voorbeeld
Uni-C in Denemarken. Mijn favoriet omdat zij ook software, waaronder veel
OSS en Linux, aanpassen voor gebruik op scholen en universiteiten.
Scholen zijn in Denemarken niet verplicht zich aan te sluiten)

Ons voorstel aan minister Hermans kwam grossomodo neer op een decentrale
vorm van model C en de rest van de fin. middelen naar de scholen, zodat
ze zelf kunnen kiezen voor ISP,transportmedium (POT, ISDN, ADSL, kabel of
desnoods sateliet) en gewenste bandbreedte. Helaas was hier maar weinig
steun voor (VVD en PvdA tegen, CDA twijfelde).

Ik geloof niet dat de Telecom lobby een grote invloed heeft gehad op de
partijen. Met name de inzet van PvdA was zeer sterk ideologisch
getint:Ieder kind verplicht achter de computer en op het Kennisnet.
Uitzonderingen niet toegestaan. Wij hebben een liberaal standpunt. Alleen
het standpunt van de VVD was niet helemaal liberaal (ik vraag me af of ze
zich dat zelf wel gerealiseerd hebben). Maar ik weet zeker dat dat niet
het resultaat was van een Telecom lobby.

MVG Ursie Lambrechts