Re; kennisnet? Knutselnet bedoel-u

Ursie Lambrechts u.lambrechts at WXS.NL
Sun Jul 4 20:06:22 CEST 1999

Beste Arie,

>       Allereerst mijn excuses voor de wat bitse reactie richting "politiek"

Excuses in dank aanvaard!

>ik de indruk dat de vaste cie er stevig bovenop zat en zich goed liet
>informeren, ook vanuit "het veld".

Ook hier heb ik me door het veld laten adviseren. Echter het onderwijsveld is niet zo eenduidig over Kennisnet als jij schijnt te denken. Velen zijn op zich nog wel van het concept Kennisnet gecharmeerd maar hebben bezwaar tegen het feit dat ze zo weinig financiele middelen overhouden t.b.v. computers, beheer, scholing en software, zonder welke Kennisnet van geen enkele betekenis kan zijn. De BVE-raad bijvoorbeeld die in april nog zeer tegen Kennisnet gekant was, heeft haar standpunt inmiddels 180° gedraaid en is nu een van de grootste voorstanders. Waarom is me nooit echt duidelijk geworden. Aangezien juist zij al aardige initiatieven op decentraal niveau hadden.

>       Klopt - komt dat nog in vaste cie (Kamer)?

Zoals gezegd moet het contract met Enertel nog getekend worden en wel voor 1 oktober.
Door mijn motie zal de minister in september met de uitkomst van zijn onderhandelingen met Enertel opnieuw naar de Kamer moeten komen om te laten zien wat het heeft opgeleverd.

> Maakt D66 zich sterk om het contract NIET te
>ondertekenen? Hoe kunnen we vanuit het veld hier nog invloed op uitoefenen?

VVD en PVDA die samen al een meerderheid vormen, hebben zich in hoge mate aan Kennisnet geconformeerd. Kennisnet komt er dus hoe dan ook.
D66 heeft haar positie uitdrukkelijk gemarkeerd. Geen Kennisnet, tenzij het vraaggestuurd tot stand kan komen. Geef zoveel mogelijk middelen aan de scholen en geef hen de zeggenschap om wel of niet op Kennisnet aan te haken. Dat betekent dat alles wat de motie voor de scholen oplevert aan middelen gewoon winst is. Vandaar ook dat de vz van ENERTEL na afloop van het overleg mij zo'n boze blikken toewierp.

>       Zijn reactie was erg vaag: "het kan wellicht meer zijn". In ieder geval
>niet de volle Fl.45 per leerling als contract gesloten wordt.

Een deal van 10 gulden voor de scholen en 35 gulden voor de technische aansluiting zou ik als  onderhandelingsincompetentie van de minister willen kwalificeren.Ik verwacht dus een betere deal voor de scholen

>heeft de kamer (de vaste cie) dan nog de vrijheid om ..contract af te blazen.

D66 en ook CDA hebben uitdrukkelijk een voorwaardelijk standpunt neergelegd. Dat geldt niet voor VVD en PvdA. Die zullen het echter heus niet afblazen.

>       Laat het 15 gulden worden of 20 dan is het nog peanuts en wordt de
>investering in toekomstige achterstand vergeken met wat er dan buiten
>Kennisnet om aan IP geboden wordt (Snelnet van KPN?) niet voorkomen. Hoe
>groot moet het kluitje zijn waarmee de kamer (D66) zich in het riet laat
>sturen?

De offerte van KPN was veel duurder dan die van ENERTEL. Dat zou dus niet mijn eerste alternatief zijn. Alles wat onze motie aan middelen voor de scholen oplevert is winst. Zonder motie zouden scholen geen enkele gulden extra in handen krijgen maar wel op Kennisnet worden aangesloten omdat dat nu eenmaal de wens van VVD en PvdA is. Overigens denk ik, zoals al gezegd, aan iets substantielers dan 10 of 15 gulden per leerling.

>ik begrijp dat dat met de huidige partij-politiek en het "achter de fractie
>staan" (wat snapt een "fractie" van Kennisnet?) om de regering te steunen
>(PvdA, VVD) niet haalbaar is, maar we moeten ons niet blij laten maken met
>een dooie mus en vanuit het veld massaal druk uitoefenen op de grootste
>fracties die het toch wel iets gelegen is aan de "kiezersgunst". We hebben
>er niets aan als de oppositie (of D66) hiermee goede sier maakt zonder enig
>ander praktisch effect dan kiezerswinst.

Inderdaad, alleen een offensief bij PvdA en VVD zou het project nog kunnen afblazen. Ik geef je echter weinig kans, omdat zij vrij kritiekloos erg enthousiast zijn voor Kennisnet.
De D66 fractie is eensgezind in haar opvatting over Kennisnet: Nee, tenzij de scholen de beschikking krijgen over de middelen. Het gaat in dit geval niet op de eerste plaats om kiezerswinst maar om zeggenschap voor de scholen. Als de scholen dat waarderen heb ik er overigens absoluut geen bezwaar tegen dat ze dat ook laten meetellen op momenten dat de kiezer aan het woord is. Ik hoop juist dat ze zich herinneren dat D66 hun boterham belegt.

>       Waarom eigenlijk niet? Omdat het -parij-politiek- belangrijker is dat een
>motie wordt aangenomen dan dat er duidelijk iets in gesteld wordt?

Omdat in dit geval een motie die niet wordt aangenomen, vergelijkbaar is met de tweede plaats in de Tour de France. Zo'n motie zou pas een echte "kluit in het riet" zijn, maar wel ten koste van de scholen. Van een motie omwille van de sier hebben de scholen weinig plezier.

MVG Ursie Lambrechts