Stemprocedure Cyber-afdeling D66

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Thu Jul 1 16:17:50 CEST 1999

Daniel schreef:

> Een Cyber-afdeling D66 lijkt me geen goed idee.
> Je ziet nu al hoe er over geneuzeld wordt over
> stemprocedures en dat zal zo blijven doorgaan.
> Straks krijgen we debat over of de cyber-afdelings
> vergadering HR conform 3 weken tevoren is aangekondigd,
> of een niet-lid een motie van de orde mag indienen etc.
> Nederlandse hokjesgeest op zijn smalst: D66 onwaardig!

Hoeft volgens mij helemaal niet. kun je als Cyberafdeling niet
gewoon je eigen HR samenstellen. Met eigen tijdspaden. Volgens
mij zit 'm het voordeel vooral in het betrekken van meer leden bij
congressen. De politieke uitspraken op een congres wordt nog
steeds bepaald door een handvol mensen die daar op af komen. Ik
heb al eerder gepleit voor meer betrokkenheid van de leden bij
politieke besluitvorming. Het lijkt me dus ideaal als via een
"cyberafdeling" leden via het internet live bij een congres aanwezig
kunnen zijn. Het stemmen zou zelfs gewoon bij de afdelingen
kunnen gebeuren. Ook leden die geen aansluiting hebben kunnen
betrokken worden bij het congres. Je zou in de fractiekamers een
soort mini-congresje kunnen organiseren waarbij de leden van een
afdeling die niet naar het congres kunnen alles wel via internet live
kunnen volgen en stemmen. Een groter bereik kan ik alleen maar
toejuigen.

En wat betreft niet-leden. Het is inderdaad wel eens interessant om
te weten hoe die over bepaalde issues denken. Ik vraag me af of er
wel eens rekening wordt gehouden met die grote groep stemmers
die niet lid zijn. Zeker voor een partij als de onze waarbij het
percentage leden/stemmers zo klein is (is dat nog wel zo) is het
denk ik noodzakelijk om daar toch rekening mee te houden (lid of
niet). En het maakt toch niet uit of binnen de afdeling cyberspace
mensen die niet lid zijn mee stemmen. Op het congres hebben ze
denk ik geen stem. Maar binnen de afdeling kan het makkelijker.
Er is nog geen Cybergemeenteraad etc. Dus politieke moties voor
het congres kunnen gewoon ingediend worden ook al worden ze
afgestemd (aantal handtekeningen) en het gevaar dat bij een
gewone afdeling bestaat (groep niet leden bepaald een
gemeentelijk standpunt dat haaks staat op het partijprogram
doordat bv een groep VVD-ers heeft meegestemd) bestaat niet.
En betrokkenheid bij kan altijd nog leiden tot een later
lidmaatschap of in ieder geval sympathie (iets wat we ook wel
kunnen gebruiken).

Groeten,
Joris van den Wittenboer

Treating someone second-class will never get first-class results