AW: Stemprocedure Cyber-afdeling D66

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Thu Jul 1 13:59:12 CEST 1999

> deze lijst
> Dat kan
> LISTSERV-programma van
>
> Interessant technisch verhaal en dito discussie. Maar de opmerking
> van Sigrid de Jong wordt blijkbaar volkomen genegeerd. Zijn
> niet-leden minder dan leden?

Die opmerking werd niet volledig genegeerd, als je even de moeite neemt om
mijn reactie op haar mail te lezen kun je dat ook zien. Niet-leden zijn
uiteraard niet minder dan leden maar er bestaat wel een verschil wanneer je
het hebt over een cyber-afdeling. Je zult toch moeten respecteren dat dit
een D66-discussielijst is, de onderwerpen hebben dus meestal met D66 in haar
volle breedte te maken. Het kan dus ook zijn dat er hier gediscussieerd
wordt over moties die op het congres worden ingediend en daar mag je alleen
stemmen wanneer je lid bent.

> Vertegenwoordigt de fractie van D66
> alleen haar leden? Geldt dit voor alle fracties waardoor DH alleen de
> leden van politieke partijen vertegenwoordigt? Da's pas uitholling
> van democratie.

De gekozen vertegenwoordigers vertegenwoordigen de ideeën van hun partij, de
mate waarin deze vertegenwoordigd worden wordt bepaald door de kiezer. Wat
dat betreft kun je als kiezer deze mensen aanspreken op hun
verantwoordelijkheid. De partijen bepalen de plaatsing van kandidaten op de
lijst, stellen het verkiezingsprogramma op etc. Daar heb je als niet-lid
niet direct invloed op, indirect natuurlijk wel door de publieke opinie,
door stemgedrag etc.

> Ik ben geen lid van D66. Ik mag op deze lijst - dank u dank u - wel
> mijn mening posten maar als het erop aan komt dat er gekozen wordt,
> is het onmogelijk voor mij om een stem uit te brengen om daarmee aan
> te geven hoe ik ergens over denk. Beetje triest, niet?

Dat ligt er maar aan, wanneer er nu op deze lijst stemmingen zijn gaat het
er vaak om een meningspeiling waar iedere deelnemer aan mee kan doen. In het
geval van een cyberafdeling kan het dus zijn dat er gestemd moet worden over
het al dan niet indienen van een motie op het congres, daar kunnen alleen
leden stemmen. Dit is niet triest, dat heeft gewoon te maken met de wijze
waarop een vereniging haar reglementen heeft gemaakt. Natuurlijk mag
iedereen in een discussie aangeven hoe hij/zij ergens over denkt maar op het
moment dat het gaat om voorstellen in de partij zijn het de leden van die
partij die het besluit nemen.

> Een simpel alternatief: iedereen op deze lijst mag stemmen. In de
> telling wordt naderhand gedifferentieerd op het al dan niet lid zijn
> van de partij. De mogelijke (te verwachten) discrepantie kan trouwens
> interessant zijn.

Dus iedereen mag stemmen maar de stemmen van de niet-leden er later
uithalen? Op zich lijkt het me aardig om eens te zien of er inderdaad
discrepantie ontstaat.

> Moet hier worden vastgehouden aan een afdeling? Of kunnen we hier een
> stap verder gaan: een cyberspace forum met steeds terugkerende
> raadplegende referenda waarbij zowel leden als niet-leden hun mening
> EN stem kunnen uitbrengen.

Ook dat lijkt me een goed idee, op de site van D66 wordt al met enige
regelmaat een dergelijk referendum gehouden.

> En als een aantal D66 leden zo ontzettend
> graag een cyber-afdeling willen hebben met hun eigen kluppie, prima.

Sorry maar voor velen op deze lijst is D66 "hun kluppie", als leden zich
afvragen of het niet aardig is een cyberafdeling op te richten en daar over
discussiëren dan is dat toch prima. Ik snap niet waarom je hier nu meteen
zo'n negatieve houding aanneemt. Of mogen dergelijke voorstellen alleen
worden gedaan op een afgesloten D66-lijst? Dat lijkt me nu niet echt
gewenst.

> Dan kan dat volgens het model dat Marc-Alexander schetste maar zet er
> wel een aparte lijst voor op  (smaakt elitair) want als niet-lid heb
> ik totaal geen trek in openbare cyber-afdelingsvergaderingen etc.

Niemand verplicht je maar ik ben wel een beetje bevreemd, eerst klagen dat
je als niet-lid wordt buitengesloten en dan aangeven dat je er ook geen
behoefte aan hebt.

> En
> nee, ik wil ook geen lid worden.

Ook daarin ben je vrij.

> Ik heb er overigens geen idee van wat een stemming binnen een
> afdeling voor consequenties heeft.

Over verschillende zaken wordt gestemd, dat kan gaan om algemene zaken als
financiën, bestuur, commissies, organisatorische voorstellen etc. Maar ook
om politieke items, verkiezingsprogramma, actuele politieke moties, indienen
van moties namens een afdeling op het landelijk congres, deelname aan het
collega (doen niet alle afdelingen maar ze zijn er wel) etc.

> Als niet-lid vind ik het op zich
> niet vreemd als de fractie niet gedwongen wordt om wat te doen met de
> uitslag van een stemming door niet-leden.

Overigens doen ze dat ook niet altijd met stemmingen door leden. ;-(

> Maar wel vind ik hetuitermate vreemd dat deze stemming ook niet wordt
> gezien als een
> teken aan de wand en feitelijk gewoon wordt weggefilterd als zijnde
> niet terzake doende ruis.

Dat is dus ook niet zo, wanneer je een stemming als meningspeiling ziet
betekend het dus wel een teken aan de wand, door mij zal het niet gezien
worden als niet ter zake doende ruis. Alleen als het gaat om stemmingen over
standpunten van de partij, bijvoorbeeld een actueel politieke motie dan is
het de partij die zich uitspreekt, met die partij worden de leden bedoeld,
het lijkt me in de huidige situatie van ons Huishoudelijk Reglement dan ook
vreemd dat aan dergelijke stemmingen niet-leden meedoen.

> Ok, ik ben uitgeruisd.
Ik ook

Groetjes

Marc-Jan