alcohol verkoop sportkantines etc.

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Thu Jul 1 09:00:33 CEST 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: cathja maas <maas0311 at wxs.nl>
Aan: d66 at NIC.SURFNET.NL <d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: woensdag 30 juni 1999 18:39
Onderwerp: alcohol verkoop sportkantines etc.

|Als lid van de gemeenteraad heb ik zo mijn twijfels of het wel een goed
|idee van minister Borst is om de verkoop van alcohol in sportkantines
|e.d. te verbieden. Ik heb hiervoor een aantal redenen:
|De inkomsten vanuit de kantineverkopen zullen sterk teruglopen. Dat
|maakt het voor sportclubs heel moeilijk om te overleven. Temeer omdat de
|gemeenten ook niet meer zo scheutig zijn met subsidies.

Prima argument, volledig mee eens, de vloot van mijn roeivereniging wordt mede
uit de "winst" van onze kantine betaald met als gevolg dat we betere
faciliteiten aan de leden kunnen bieden.
(Voor resultaten zie: http://www.euronet.nl/users/edebets1/roeien.htm )

|In sportkantines kent men elkaar. De sociale controle is behoorlijk
|groot en de leeftijden van m.n. de jongeren zijn bekend zodat het veel
|makkelijker is te vorkomen dat te jonge kinderen gaan drinken.

Gevallen van acute dronkenschap heb ik bij mijn huidige vereniging niet
meegemaakt, dit ondanks het feit dat roeien een "studentensport" schijnt te zijn
(althans die naam heeft) en het juist de studenten zijn die veel drinken.

|Met uitzondering van een beperkt aantal voetbalclubs doen zich eigenlijk
|geen openbare orde problemen voor.

Wel eens bij de varsity geweest (geintje !)

|Als mensen willen drinken doen zij dat toch wel. Maar dan elders. Een
|deel van de gezelligheid van de club gaat dan verloren.

Hier raak je een zeer belangrijk punt: een sportvereniging is er voor
ontspanning door inspanning en is na de inspanning ook een sociaal gebeuren. Dit
gebeuren vind plaats onder het genot van een al dan niet alcoholische
versnapering. Verbod op alcohol ontdoet een vereniging grotendeels van zijn
sociale functie.

|Aan de andere kant is de combinatie Sport-alcohol natuurlijk wel een
|heel rare en zou je ook kunnen argumenteren dat jongeren in de
|sportkantines juist leren drinken.

Adriaan Lieszner (o.a. coach van de nationale Dames Acht uitte vroeger eens een
opmerking in dit kader die mij altijd is bijgebleven: "Bier is de gele motor,
want daar zitten koolhydraten in en daar ga je hard van!")

|Ik vind het best wel moeilijk, maar ik zit er ook niet echt op te
|wachten dat Nederland zich ontwikkelt tot een "nanny-state". Dat dat
|niet werkt zien wij aan b.v. de VS en Scandinavische landen.

In Scandinavie is nog wat anders aan de hand: Alcohol is daar zo waanzinnig duur
dat de mensen uit deze landen zich op de veerboot naar het buitenland vol laten
lopen met voor hen goedkope drank (belastingvrij).
Gevolg is dat ze straalbezopen aan boord zitten, mede omdat ze niet aan alcohol
gewend zijn....

|Wie heeft voor mij het doorslaggeevende argument voor of tegen?
|Cathja Maas

Ik weet niet of mijn opmerkingen doorslaggevend zij, maar uit bovenstaande
blijkt dat ik tegen het verbod op alcohol in sportkantines ben!

Ernst Debets/D66 Zaanstad
Igor Strawinskystraat 8
1544 ME  Zaandijk
Tel.075-6572611