Vernieuwing (was: Hardleers hoofdbestuur)

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sun Jan 31 14:58:25 CET 1999

At 01:58 31-01-1999 , Walther Schoonenberg wrote:

>In de binnenstad is het oude pre-Industriele Amsterdam geen residu.
>Integendeel: er is sprake van een van de grootste historische stadskernen
>van de wereld dat stedenbouwkundig vrijwel geheel nog intakt is, ondanks de
>inderdaad grote aantastingen die in de loop van de jaren zijn gepleegd.

Dit lijkt toch op een eenzijdig en vooral subjectief standpunt. Je noemt
moderne elementen , die in deze eeuw  zijn gegroeid, `aantastingen'.
Aantasting van wat? Van het oude, pre-negentiende-eeuwse Amsterdam? Maar
*is* er wel sprake van aantasting, of is er eenvoudigweg sprake van het
doorgaan van ontwikkelingen? Een fietspad langs de gracht, ook een
twintigste eeuwse ontwikkeling, is toch geen aantasting? Of een haringkar
of kiosk. Of een telefooncel. Etc. Ze horen er m.i. gewoon bij omdat ze
*onderdeel* zijn geworden van een zich moderniserende Amsterdamse
binnenstad. Ook woonboten horen er derhalve gewoon bij.

(-------------)

> Bovendien is niet alles wat historisch gegroeid is automatisch
>onderdeel van het beschermd stadsgezicht.

Dat hangt van je definitie af. Daar gaat de discussie nu juist over.

> De moderne kantoorgebouwen zijn
>dat duidelijk niet en woonarken inderdaad ook niet. Sommige historische
>boten dragen wel aan het beschermd stadsgezicht bij.

Dit is dus een door mij bestreden *opinie*, niet een feit.

(_______)

> Of dat wat wij willen ook echt gebeurd is zeer de
>vraag, want de woonbootbewoners zijn goed georganiseerd en het dreigen met
>geweld heeft tot nu toe succes gehad, helaas. Dus wat zeur je nou eigenlijk,
>Hein?

Ik zeur niet,  ik geef tegengas. Het is uiterst regentesk tegengas als
`zeuren' te bestempelen. En ik ben het soms totaal oneens met de inderdaad
goed georganiseerde woonboten organisaties. Overigens vind ik die
organisatie uiterst belangrijk, gezien het grove bestuurlijke geweld dat op
woonboot-bewoners wordt losgelaten. Ik kan horror-verhalen vertellen over
de intimidatie-technieken van ons geliefde Amsterdamse stadsbestuur.

Groeten van Hein (vanuit de, inderdaad, woonboot).