Files en veiligheid op de weg

drs. Freddy F. Blommers F.F.Blommers at WXS.NL
Sun Jan 31 13:55:40 CET 1999

Cees de Groot wrote:

> In article <36B379DB.6722 at wxs.nl> you write:
> >

> Wat is er tegen het Duitse systeem? "Punten in Flensburg" is een zwaard
> van Damocles boven iedere Duitse weggebruiker, en als je er teveel hebt
> ga je voor de bijl (rijbewijs weg, nieuw examen doen). Alleen de mensen
> die zich zwaar misdragen hebben hun rijbewijs laten bewijzen lijkt me
> zinvoller dan iedereen elke tien jaar met zoiets op te zadelen.
>
> (nadat ik op mijn Duitse rijbewijs met 1 forse snelheidsovertreding 3 van
> de tien punten had gehaald, ging ik me heel anders gedragen - bij mij
> werkte dit systeem!)

> [...]

Op zich is er natuurlijk niets mis met het Duitse Zwaard van Damocles.
Ik denk zeker dat een dergelijke maatregel resultaat zal hebben op een
groot aantal weggebruikers. Het voordeel van bijscholing aan alle
weggebruikers is dat iedereen zijn kennis ook weer moet ophalen. Dat wil
zeggen dat iedereen eens in de tien jaar weer volledig op de hoogte
gebracht wordt van de nieuwe verkeersregels en -borden. Een combinatie
van een regelmatig terugkerend examen en een puntensystem zou natuurlijk
een nog veel groter resultaat boeken.

Gezien het gedrag van vele weggebruikers zullen veel mensen al binnen de
tien jaar voor de bijl gaan.

Freddy Blommers