rekening rijden

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Sun Jan 31 12:21:31 CET 1999

Ik weet niet wat de kinematische viscositeit van het verkeer is.
Het Reynolds-getal is dus onbekend en daarmee het omslagpunt tussen
laminaire en turbulente stroming.
Ik wou alleen maar aangeven dat files vermeden kunnen worden als de kop
van een file sneller ging rijden (indien mogelijk).
Iedereen zal wel eens meegemaakt hebben dat je 10 minuten in de file
staat en dan plotseling weer kan rijden zonder dat er noemenswaardig
veel verkeer voor je rijdt.
Als je dan onmiddelijk sneller dan 120 gaat rijden, ben je zelf weg van
die plek en kan een andere auto die plaats innemen. Die moet dan ook
direct sneller gaan rijden.
Ik denk dat 200 km/uur inderdaad wat teveel van het goede is.
Maar snelheidssignalering vooraan de file die je maant tot opschieten
(over een beperkte afstand) zal volgens mijn overtuiging wel degelijk
helpen. Denk aan de politieagent die met zijn/haar arm zwaaiend het
verkeer als het ware wegduwt.

--
Glenn Mellonius
mailto:glenn.mellonius at inter.nl.net