Vernieuwing (was: Hardleers hoofdbestuur)

A.H.L. Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sat Jan 30 00:58:34 CET 1999

Herman de Beun:

>Jouw standpunt in het woonbotendebat, vóór behoud van de
>status quo, is
>trouwens bij uitstek conservatief.

Prima. Dan ben ik maar conservatief. De politieke medaille die je me
op de borst spelt interesseert mij niet zo. Waar het mij om gaat is
deels principieel, deels eigenbelang (ik woon tenslotte op een
woonboot). Het gaat mij om erkenning van het historisch gegroeide
Amsterdam. Het hedendaagse Amsterdam dus. De binnenstad van Amsterdam
is immers niet opgehouden met groeien en veranderen ergens in een
vorige eeuw. Integendeel. Amsterdam is gedurende deze twintigste eeuw
aanzienlijk gewijzigd. Met name sinds 1945. Met de opkomst van de
moderne industriele samenleving is het oude ambachtelijke en
koomansachtige Amsterdam stukje bij beetje verdwenen. Gebleven zijn de
residuen: mooie grachten en fraaie panden aan die grachten. We moeten
trots zijn op die resten: koester ze met liefde. Het zijn echter
resten van een verleden, meer niet. We hebben een keus: we kunnen van
die residuen een steriel museum maken en in die goede oude tijd -die
we niet kunnen loslaten- blijven steken, of we kunnen binnen Amsterdam
een evenwichtige vervlechting houden van hedendaagse en traditionele
elementen.
Die keuze is eigenlijk al lang geleden gemaakt: er rijden sinds de
vroege jaren twintig trams door de historische binnenstad, een metro
is gegraven, er staan hypermoderne kantoorgebouwen aan de grachten en
overal staan telefooncellen. Sinds 1945, sinds de grote woningnood na
de oorlog, is er nog een modern element bijgekomen: woonboten.
Amsterdam heeft er zo'n 2500. Iedereen kent ze, ze zijn kenmerkend
geworden voor het naoorlogse Amsterdam.
Het bestrijden van die woonboten is net zo onzinnig als het proberen
te verbieden van de Koninginnedag-markt of het weghalen van
bloemenstallen op de bruggen.
Graag ga ik in een openbaar debat de strijd aan met Schoonenberg en
Arda. Het steekt me dat het officiele fractiestandpunt van D66 in de
gemeenteraad aangaande woonboten het resultaat lijkt van eenzijdige
besluitvorming in een klein en relatief besloten clubje `beschermd
stadsgezicht'.