Vernieuwing (was: Hardleers hoofdbestuur)

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Fri Jan 29 20:10:56 CET 1999

Van: Walther Schoonenberg <walthers at xs4all.nl>

>af...)
>nastreven, en dat

>Dat is geen conservatief standpunt, dat is juist een heel revolutionair
>standpunt!

Onjuist. Niet elke verandering is een progressie. Veranderen in de
achteruitstand leiden naar terugval, teruggang. Veranderingen in
terugwaartse richting. In de politieke theorie heet zoiets `reactionair'.
Overigens: opvallend hoeveel reactionaire dictators deze eeuw zich
`revolutionair' hebben laten noemen.

> De conservatieven zijn diegenen die vinden dat de huidige
>situatie in stand gehouden moet worden, een situatie waarin de openbare
>ruimte op het water in beslag wordt genomen door bebouwing op het water
>(zoals houten schoenendozen op betonnen bakken, de zogenaamde "woonarken").

Deze pejoratieve kwalificering van een volwassen woonvorm in de hoofdstad
getuigt van arrogantie.

>Er is sprake van een nieuw elan in de binnenstad waarin het beschermd
>stadsgezicht op een dynamische en een op de toekomst gerichte wijze wordt
>ingevuld.

Lege taal. Gegooi met termen. De kern van uw standpunt is: terug naar
grachten en kades zonder woonboten. U wilt terug, niet vooruit, u bent dus
conservatief, op het reactionaire af.

> Daarin past dynamisch gebruik van het water en dus ook het
>opschonen van het water die ten onrechte louter een woonfunctie dreigt te
>krijgen.

Het water heeft een gemengde functie, waarbinnen recreatie en wonen een
toenemende rol gaan spelen. Logisch, de grachten waren in de goede oude tijd
aanvoerroutes voor vrachtverkerkeer over water. De koopmanshuizen werden
vanuit schuiten en schepen bevoorraad. Helaas is die koopmanstijd voorbij.
We leven in en tijd waarin andere aanvoermogelijkheden zijn ontstaan. Ik
noem de vrachtautomobiel. Ik noem de trein. De grachten hebben dus nieuwe
functies gekregen. Ook het water op de grachten heeft een nieuwe bestemming
gekregen. Wonen op een prachtige woonark in de gracht is een lust voor het
oog en populair bij toeristen (kijk eens op de postkaarten), bovendien een
moderne, efficiente invulling van de compacte stad.

Laat duizend woonboten bloeien!