Transparantie of lafheid? (2)

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Fri Jan 29 12:59:04 CET 1999

Beste Dirk,

1. Inderdaad is elk wetenschappelijk onderzoek mede een zaak van
onderhandelen en tactiek: het binnenhalen van research, en het presenteren.
Daarom vind ik dat je het optreden van de dissidenten binnen EC en RIVM
juist moet steunen om als overheid een balans te bereiken. Voor
beleidsondersteunend onderzoek zijn reeds voldoende commerciele bureaus
beschikbaar. Daarom dient de discussie in het openbaar en zonder dreiging
met schorsing en ontslag te geschieden. En voor dat laatste moet de
TK-fractie zich druk maken. Wie klein is kan groot worden, nietwaar! Of
hebben we die hoop opgegeven?

2. Je komt met het idee dat overheden voortaan ook een second opinion
aanvragen. Daar weet ik toevallig veel van. Maar een basisvoorwaarde is wel
dat overheden (ook ZBO's, agentschappen e.d.) er belang bij hebben - zich
een buil vallen als ze blindelings vertrouwen op de hoofdaannemer van
beleidsonderzoek. Bij het bedrijfsleven is de s.o. vaak standaard omdat de
afrekening in de lucht hangt. Bij overheden wreken ze zich gewoon op de
belastingbetaler of de ambtenaren (inschaling, lonen). Een overheid kan,
ondanks al dat neoliberale geklets, niet failliet slaan. Een sanctie op het
niet laten uitvoeren van een s.o. zou bij wetgeving bijvoorbeeld ontslag of
degradatie van leidinggevenden bij de overheid kunnen zijn. Een idee. Je
kunt beter vooraf wat extra centen spenderen dan achteraf het halve of hele
project op de vuilnishoop gooien.

Maar begin maar eerst even met het positioneel steunen van ambtelijke en
wetenschappelijke dissidenten!

P.S. Wordt Latour wel echt zo vaak gelezen? De twee, drie keer dat ik zijn
laboratoriumboek leende, hoefde ik nooit te reserveren.

Henk Vreekamp, Utrecht