rekeningrijden

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Thu Jan 28 00:41:27 CET 1999

>To: <d66 at NIC.SURFNET.NL>
>From: Robert Jan Jonker <rjjonker at knoware.nl>
>Subject: Re:  rekeningrijden
<000001be4882$0635f3a0$a63779c3 at jeffreye>

>Tja, dat rijken wat meer kunnen , ook op het gebied van eerste
levensbehoeften, is nu eenmaal altijd zo. Maar via de gespekte schatkist
betalen ze dan ook weer extra mee aan bijvoorbeeld een lagere
wegenbelasting voor iedereen, of aan extra investeringen in goed openbaar
vervoer, of in iets anders waar ook andere mensen weer nut van hebben (een
goede zorg- of onderwijsCAO bijvoorbeeld).
>Dus wees niet bang voor gespekte schatkisten; die dienen goede doelen.
>En het gaat juist mede om het proberen te beperken/spreiden van
woon-werkverkeer, opdat die zakelijke rijder (vrachtverkeer ,
vertegenwoordigers e.d.) korter in de file staat.

>Tuurlijk, je kunt er ook zandpaden van maken, maar deze suggestie lijkt
mij ook niet voordelig voor de groepen die jij omschreef waarvoor het zich
verplaatsen een (eerste) levensbehoefte is. Ik sta soms in de file, en
meestal is het inderdaad helemaal niet erg; gewoon omdat je vooraf weet dat
die er is en hoe lang die ongeveer duurt;

>Wel geweest, in het kader van proefprojecten; ik weet niet of dat nog
loopt; kan voor aantal mensen oplossing zijn, maar zoals al gezegd, het
hoeft niet de hele dag; je kunt ook tot 9 uur thuis (tele-)werken en dan na
de file in de auto stappen.

>Ja, niet het maximaliseren van inkomsten uit rekening rijden; wel het
vergroten van de verkeersveiligheid op het wegennet. En de provinciale
wegen zijn nu eenmaal veel onveiliger dan de snelweg. Dus die slimmelingen
lijken slim, maar zijn eigenlijk een beetje asociaal.

>Nee, ook dan niet natuurlijk, maar daar ging het hier even niet om.
>
>En wat je bezwaar tegen "overcapaciteit" betreft - we (onze
>
>Deze snap ik niet, volgens mij draaf je een beetje door,

Robert Jan