Hardleers hoofdbestuur

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Tue Jan 26 16:38:40 CET 1999

Nou ben ik toch een optimistisch persoon, maar soms zakt de moed mij wat in
de schoenen als het gaat om die partij van ons.

Ik ben allerminst een fan van voorkeursacties. Voor wie mijn eerdere
bijdrage aan de lijst heeft gelezen zal dat duidelijk zijn. Ik vind ze
ondemocratisch en vanuit het oogpunt van het partijbelang nergens goed
voor. Gelukkig zijn er dan nog de regelementen om de voorkeursacties binnen
zekere perken te houden. Maar zo werkt het helaas niet.

Route66 bracht afgelopen week een artikel, waarin duidelijk werd dat in
ieder geval de door het hoofdbestuur gesanctioneerde actie van Bob van den
Bos regelementair dubieus is. De brief van Van den Bos werd ondertekend
door vijf TK-fractieleden met daaronder "leden van de Tweede Kamerfractie".
Volgens het HR van D66 mogen fracties anders dan via de stemadviescommissie
geen schriftelijke stemadviezen uitbrengen. Voor het HB vormde dit echter
geen reden om de brief van Van de Bos af te keuren of zelfs maar aan te
laten passen.

Er is ook best wat voor te zeggen dat er juridisch gezien niet kan worden
gesproken van "de fractie" zolang er slechts dertien of minder fractieleden
onder een brief staan. Die argumentatie doet echter vooral denken aan Bill
Clinton die zijn seks met Monica geen seks vindt. Hoe regelementair de
acties was of niet, Van den Bos kwam met deze brief bovenaan de lijst.
Foutje, bedankt. Niets ten nadele van Van den Bos overigens, maar het is
niet democratisch en niet te corrigeren. Dit soort dingen moeten dus ten
alle tijden vermeden worden.

Het HB is van de kwestie - waar zij verantwoordelijk voor is - op de
hoogte. Reden om in de toekomst voorzichter te zijn met dit soort dingen
zou je zeggen. Maar nee, het HB doet er nog een schepje boven op door
partijmiddelen (!) en extern gerichte media in te zetten voor persoonlijke
voorkeursacties!

Op de website van D66 riep Laurens-Jan Brinkhorst een ruime week geleden op
om Johanna Boogerd tot lijsttrekker te kiezen. Na klachten is deze oproep
van de site gehaald. Inmiddels is de oproep teruggeplaatst, nadat het HB
heeft besloten dat het mogelijk moet zijn voor kandidaten om ook nog
voorkeursacties te houden via de site. Dat betekent dus dat D66 externe
media inzet voor haar voorkeursacties en dat voorkeursacties nu ook op
kosten van de partij plaats mogen vinden! Waar het goed voor is? Joost mag
het weten.

Ik vind het stuitend dat een partij die democratie en vernieuwing zo hoog
in het vaandel zegt te hebben op deze manier probeert haar eigen
vernieuwing tegen te gaan. Veelgehoorde kritiek op de lijst voor de Tweede
Kamer was, dat deze zo weinig vernieuwend was. Nu het gebruikelijk begint
te worden dat het gevestigde partijkader haar ex-collegae openlijk en
ongegeneerd aan de man probeert te brengen, zal het alleen maar moeilijker
worden voor nieuwe kandidaten om ertussen te komen.

Het is geen bewijs, maar feit is wel dat de twee gevestigde namen met een
aanbevelingsbrief ondertekent door andere gevestigde namen bovenaan de
Europese lijst staan. Aanbevelingsbrieven, die bovendien openlijk behoud
("ervaring") tot strekking hadden en niet veel meer dan dat. Met twee
zetels in het vooruitzicht betekent dat, dat er na de Tweede Kamer ook geen
nieuw bloed in de eurofractie komt. Dat hoeft niet erg te zijn, maar
persoonlijk vind ik dat wel te betreuren omdat ik niet denkt dat de
opiniepolls echt aanleiding geven tot behoudendheid. Voor alle zekerheid
herhaal ik nogmaals dat dit niets ten nadele is van de betreffende
kandidaten - goede kandidaten die net als iedereen gewoon zo hoog mogelijk
willen komen - maar een systeem en een cultuur dat dit toestaat is niet goed.

Dat er nu ook nog willens en wetens partijmiddelen voor dit soort
individuele voorkeursacties worden ingezet is een schande. Dat D66 haar
externe media voor dit soort doeleinden gebruikt is zelfdestructie.

Onduidelijke regelementen of een hoofdbestuur dat draait op amateurs mag
geen excuus meer zijn. Gelukkig is er vanaf het volgende congres ruimte om
vragen te stellen aan leden van het hoofdbestuur. De deadline voor
organisatorische moties is inmiddels verstreken. Ik wil daarom bij deze het
hoofdbestuur oproepen om zelf met een voorstel te komen dat een eind maakt
aan alle mistigheid en grijze gebieden en voorkeursacties gewoon helemaal
afschaft.

Groet, groet,
Andor.