rekeningrijden

Sander van Drooge sander at DDS.NL
Tue Jan 26 01:22:02 CET 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Robert Jan Jonker <rjjonker at knoware.nl>
Aan: d66 at NIC.SURFNET.NL <d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: maandag 25 januari 1999 23:00
Onderwerp: Re: rekeningrijden

> [...]
>helpen. Als eerste is het denk ik normaal dat een schaars goed duurder
>wordt. Het schaarse goed is de ruimte op de snelweg in de spitsuren.
>Rekening rijden is een directe manier om dit vorm te geven.
>Nouwen stelt dat je dan betaald in de file staat. De mensen die zo willen
>redeneren staan dat nu ook. Rekening rijden moet mensen die niet perse
>tussen 7 en 9 op de snelweg hoeven zijn een extra aanleiding geven om even
>na te denken. En als 10% kans ziet om iets anders te doen zijn de files
>voor de overige 90% echt een flink stuk minder.

Al jaren wordt door diverse deskundigen geroepen dat files het beste middel
tegen files zijn. Als morgen alle filerijders hun auto zouden laten staan,
staat er overmorgen een hele nieuwe groep die vroeger alternatieven koos,
zoals het openbaar vervoer of op een ander tijdstip op pad ging. Als
rekeningrijden tot gevolg heeft dat er mensen alternatieven kiezen en de
files daardoor verminderen zal een andere groep weer de auto gaan kiezen
doordat de auto een beter alternatief geworden is. Dat het geld kost zal die
groep voor lief nemen. De file zal eerst afnemen maar uiteindelijk weer
(bijna) net zo lang zijn als voorheen. Hetzelfde gebeurt bij het opleveren
van nieuwe infrastructuur: het heeft wel effect, maar vooral tijdelijk en
uiteindelijk neemt het gebruik van de infrastructuur bijna net zo hard toe
als het aanbod.

>Wat kun je doen als het OV geen alternatief is ? Bijvoorbeeld zorgen dat
>die wekelijkse vergadering een uur later begint; of toch af en toe
>carpoolen en van het uitgespaarde geld gaan borrelen, of tot negen uur
>thuis werken (eindelijk die stukken lezen zonder gezeur van collega's) en
>dan naar het werk;

De mogelijkheden om alternatieven te nemen moet ook niet overschat worden.
Wie eerder of later kan beginnen heeft nu toch ook al alle reden om dat te
doen? Voor wie het openbaar vervoer aantrekkelijk is zal wel gek zijn om dat
nu al niet te gebruiken. Ik denk niet dat 5 gulden extra veel mensen zal
bewegen de trein te nemen, zeker niet omdat het ook bij NS de trend is om
het spitsvervoer fors duurder te te maken (zie bv. de verslechtering van de
OV jaarkaart recentelijk). NS doet dat ook niet voor niets want ook
spitsvervoer per spoor is duur en de meeste treinen zitten al bomvol tijdens
de spits. Als het heffen van 5 gulden ervoor zorgt dat de files
daadwerkelijk korter worden is het de moeite van het invoeren waard. Ik heb
er echter weinig vertrouwen in.

Sander