VVD en D66 samen?

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sun Feb 28 14:44:18 CET 1999

Dirk van der Woude wrote:

> Adoe, met Heleen Dupuis in een partij? In *een* land is al zo erg..!
>
> Meer serieus: bekijk het VVD-program en zoek dan op het
> trefwoord sociaal. Einde discussie, lijkt me zo.

Het lijkt een nieuwe mode te worden om ons tegen de VVD af te zetten. Is
dit een kramp van een partij in doodsnood? Op de Opschudding-avond
(overigens zeer genoegelijk) hetzelfde anti-VVD liedje. Terecht merkte
van Boxtel op dat er heus wel overeenstemmingen zijn, en gelukkig maar.
Anders waren er geen coalities te sluiten. De VVD heeft in zijn liberale
programma overlappingen met d66. Er zijn verschillen, maar ze worden te
sterk aangedikt. Eén liberale partij met een vvd-vleugel en en
sociaal-liberale vleugel is wel denkbaar. De parapluie is dan het
liberalisme, de verschillen liggen in een meer progressief-sociale kleur
(d66) en de conservatief-liberale kleur (VVD). Het is maar een
denk-oefening, noodzakelijk is het samengaan (nog) niet. Maar het steeds
weer zo sterk afzetten tegen onze vvd-broeders heeft wat merkwaardigs.
De heftigste oorlogen zijn meestal broedertwisten.