Autobelasting per kilometer

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Tue Feb 23 23:53:17 CET 1999

At 00:38 23-2-99 +0100, Sander van Drooge wrote:

>Het is niet zozeer het principe waar ik moeite mee heb. Het variabiliseren
>van de autokosten in goed te verdedigen omdat het de kosten legt waar ze
>gemaakt worden. Door de benzineaccijns gebeurt dat nu al en op een moeilijk
>te verbeteren manier: wie veel rijdt, betaalt veel accijns. Maar ook: wie
>zuinig rijdt of een zuinige auto koopt betaalt relatief minder dan wie
>onzuinig rijdt. Heel eerlijk, want wie weinig brandstof verbruikt, belast
>het milieu ook minder. Met een kilometerheffing, zelfs wanneer er naar
> [...]
Niet in plaats van accijns, wat mij betreft, maar eventueel (mits
kosteneffectief en fraude bestendig) er naast omdat we met de accijns
eigenlijk al op/over het randje van de acceptabele grenseffecten zitten;
zodra duitsland en belgie met meer accijns mee doen is dat natuurlijk een
praktischer instrument.

Robert Jan Jonker