Franse Internetprovider kapotgeprocedeerd!

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Feb 23 15:13:35 CET 1999

Hein Westerouen van Meeteren wrote:

> Franse alternatieve provider kapotgeprocedeerd en geeft er de brui aan
>
> Altern.org houdt ermee op. De kleine Franse onafhankelijk provider, die
> gratis plaats bood
> aan tal van niet-kapitaalkrachtige groeperingen en organisaties, is door
> een rechterlijke
> uitspraak het bestaan onmogelijk gemaakt.

Een van die organisaties is helaas de D66-afdeling Enschede.
(altern.org/enscheD66/)
Altern.org was inderdaad een prima, gebruikersvriendelijke provider tot 10 MB
gratis! Hopelijk komt altern.org spoedig weer terug. Zo niet, dan zullen we op
zoek moeten naar een alternatief.

Ik begrijp uit de tekst (in mijn 'beste' Frans) van Valentin Lacambre dat een
Franse rechter ook een verbod op het aanbieden van gratis homepages heeft
uitgesproken. Dat lijkt me toch van de zotte. Dit nog los van het feit dat de
provider aansprakelijk wordt gesteld voor de inhoud van de homepages. M.i.
onterecht mits de provider de 'tracegegevens' van de gebruiker vrij geeft aan
justitie als er een sprake is van een strafbaar feit gepleegd door de
gebruiker. Wat ik uit de (helaas wederom Franse) teksten over de juridische
processen begrijp, is dat de discussie vooral gaat over het feit dat je je bij
altern.org kon inschrijven als gebruiker zonder dat er documenten over
identiteit hoefden te worden ondertekend. Dit was ook een van de redenen dat ik
altern.org uitgekozen heb voor het plaatsen van de D66-Enschede homepage. Geen
rompslomp, meteen te gebruiken en geen inschrijving op mijn eigen naam. Vanwege
vrijheid van meningsuiting en privacy-redenen lijkt me deze procedure van
altern.org zeker verdedigbaar en waard om te beschermen voor de toekomst. Weet
iemand hoe de regelgeving in Nederland hierover in elkaar steekt?

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels