Zero-tolerance (v/h drank enzo)

Laurens Bonnema l.bonnema at OPRIT.RUG.NL
Fri Feb 19 11:38:21 CET 1999

|Wie is er wel eens in Singapore geweest? Zo ja, kan er dan iets over
verteld
|worden? Ik ben erg benieuwd. Misschien moet ik zelf maar eens gaan
kijken...
|Misschien kunnen we er inderdaad iets leren?
|
|Walther Schoonenberg

Beste Walther,

Ik ben nog nooit in Singapore geweest, maar of wij daar echt wat van kunnen
leren betwijfel ik ten zeerste. Voor zover ik heb kunnen opmaken uit de
media namelijk, is in Singapore de verhouding tussen delict en strafmaat
helemaal zoek, althans naar Nederlandse maatstaven. Of wij, als D66, zo blij
zouden zijn met het invoeren van strafwetgeving die bijvoorbeeld 50
stokslagen voorschrijft bij het gooien van kauwgom op straat, lijkt mij een
retorische vraag. Overigens is het bij mijn weten zo, dat je in Nederland
weldegelijk bestraft kunt worden voor een dergelijk delict: er staat een
boete op (50 gulden staat mij bij). Een en ander terugkoppelend naar de
opmerkingen van Atilla Arda op deze lijst, denk ik dat het een goed idee zou
zijn als de Nederlandse politie de wet eerst wat stipter zou
uitvoeren/afdwingen, voordat men overgaat tot het maken van nieuwe,
strengere wetten, waarin allerlei extra (en wellicht overbodige)
bevoegdheden zijn opgenomen.

groetjes,

Laurens Bonnema.