Drank enzo

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Fri Feb 19 12:54:16 CET 1999

Roliepolie schreef:

> Het is denk ik belangrijk om een tweetal zaken te scheiden:
> 1. het drinken van alcohol
> 2. het plaatsvinden van geweld tijdens het uitgaan

Helemaal mee eens.

> Ik denk dat het vervroegen van de sluitingstijden en het daardoor(?)
> vervroegen van de uitgaansavond een goed onderdeel zou kunnen zijn van een
> bestrijding van uitgaansgeweld. Pogen om het alcoholgebruik an sich
> hierdoor af te laten nemen is een onmogelijke opgave.

Geloof ik niets van. Misschien werkt het zelfs averechts. In
Groningen kennen we geen sluitingstijden. Volgens mij is dat lang
geleden bewust overboord gezet. Als groepen jongeren wat problemen
krijgen met elkaar en de ene groep gaat weg (naar een andere kroeg),
dan is er niets aan de hand. Vervolgens gaan alle kroegen om 2 uur
dicht en komen de groepen elkaar op straat weer tegen (dit geldt in
ieder geval voor Groningen omdat hier een vrij compact uitgaansgebied
is). Dan krijg je dus potentiele vechtpartijen.
Zonder sluitingstijd komen die groepen elkaar veel minder tegen omdat
ze allemaal op verschillende tijden weg gaan.
Groeten,
Joris van den Wittenboer.

For we must continue to study power in specific communities.
We can't be intimidated by its many complexities. To do so
would be to accept ignorance and to surrender power to those
who now have it. (Trounstine, Christensen)