ocalan en pkk

Ed Grootaarts Grootaar at GIRONET.NL
Thu Feb 18 20:53:38 CET 1999

Hoi,

Tegen de PKK en PKK-ers zijn, overal in Europa. nog al wat processen
gevoerd. Meestal hadden die betrekking op moorden op ongewenste
tegenstanders, het afpersen van middenstanders ten behoeve van de
contributie voor de PKK en dergelijke frisheden.

Koerden die hun mening durven geven, en dat zijn er niet zo veel meer,
zeggen dat de PKK een kleine minderheid van de Koerden vertegenwoordigt.

Ik ben heel nieuwsgierig naar de verdere uitwerking van de ideeën van mensen
die een vrij Koerdistan voorstaan. Er dringen zich bij mij wat vragen op:
hoe denken we over de terreur in West Europa van de zijde van de
vrijheidsstrijders. Accepteren we dat we hier ook een stuk slagveld blijven.
Wie vertegenwoordigt de Koerden.
Passen we onze ideeën over Koerdistan ook toe op de andere landen met een
heel groot Koerdistan. (o.a. Iran, Syrië, Irak). Hoe organiseren we onze
verontwaardiging in die richting.

Ik ben het er overigens graag mee eens dat die Engelsen heel vervelend zijn
geweest in de vorige eeuw. Daarvoor was het allemaal zo duidelijk: alles was
Ottomaans.

Overigens: Turkije is in mijn ervaring allerminst een echte democratie. In
die regio overigens heeft het regime na Israël de meest democratische
trekjes.

Overigens denk ik dat de kwaliteit van de onderdrukking nooit af te meten is
aan de vraag of een land een democratie is. Helaas zijn zelfs echte
democratieën vaak erg vervelend tegen minderheden.

Ed Grootaarts.