Zero-tolerance (v/h drank enzo)

Schurink, Maarten Maarten.Schurink at MINBIZA.NL
Thu Feb 18 17:02:59 CET 1999

WS schreef:
Het aardige van het New Yorkse-beleid is dat uit de statistieken blijkt
dat
het aanpakken van kleine criminaliteit ook tot een radicale afname van
de
grote criminaliteit leidt. Als een verklaring daarvoor kan worden
gegeven
dat als kleine wetsovertredingen worden aangepakt de kans kleiner is dat
kleine criminelen uitgroeien tot grote.

Is het niet zo dat juist de preventieve controle in NY zorgt voor een
daling van het aantal gepleegde zware strafbare feiten? De bovenstaande
redenering vind ik dubieus vanwege de ook in NL bekende grote neiging
tot recidive die zeker in de VS ook zal bestaan met name onder ghetto
jongeren.

Ik vraag mij bovendien af in hoeverre de cijfers die worden gegegeven
(waarin gesproken wordt over dalingen tot 40% en meer) betrouwbaar zijn.
Een vergelijkbaar probleem speelt in Nederland waar alleen de aangegeven
misdrijven verschijnen in de statistieken.