Zero-tolerance (v/h drank enzo)

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Feb 18 16:24:42 CET 1999

At 15:06 18-02-1999 , Roland Kroes wrote:

>Ik vind het een beetje eng om te zeggen, maar ik begin steeds meer te zien
>in het zero-tolerance beleid (inderdaad succesvol in NY). In principe moet
>zoiets niet ingevoerd te hoeven worden, maar het blijkt dat de
>uitzondering met dit soort dingen steeds meer de norm aan het worden is.
>Het propje op straat, de sigaret in de bus, et cetera.

Op z'n minst een kosten-baten analyse maken bij zo'n beleid: Baten:
veiligheid op straat, afschrikking, minder kleine criminaliteit. Kosten:
crimineel circuit gaat nog meer ondergronds (en dus nog moeilijker te
controleren) werken, sfeer van politiedwang (repressief klimaat), steriel
straatbeeld, afkalving democratische rechtsstaat. Singapore-model.

In Italie reden de treinen op tijd. In Franco's tijdwas het erg rustig. In
Singapore is het uiterst schoon op straat. De criminaliteit onder Stalin
was nihil. Onder het apartheidsregime kon de gegoede blanke middle class
ongestoord naar het zwembad.  Nog meer?

Hein Westerouen van Meeteren
Prinsengracht ab 1111
1015 AZ Amsterdam