lijfstraffen islamitische school

Atilla Arda arda at CISTRON.NL
Tue Feb 16 08:35:06 CET 1999

In de Telegraaf
(http://www.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.lijfstraffen.html)
lees ik dat er problemen zijn op een islamitische school in Almere: er
zouden lijfstraffen worden opgelegd. Gemeenteraden hebben weinig tot
geen bevoegdheden als het om bijzondere scholen gaat, maar gelukkig is
er de onderwijsinspectie en justitie.

Met verbazing lees ik dat die twee, inspectie en jusititie, pas in actie
kunnen komen, wanneer de ouders aangifte doen. Dat doen ze
waarschijnlijk niet, omdat ze het pedagogisch beleid van de school
onderschrijven. Wie is de dupe? Het kind.

De laatste keer dat ik me erin verdiepte, had de Tweede Kamer het
Verdrag voor de Rechten van het Kind nog niet goedgekeurd. Jammer, want
ook kinderen, misschien wel *juist* kinderen, verdienen bescherming. Ook
in Nederland waar een aantal vrijheden, bijvoorbeeld van onderwijs,
kunnen leiden tot (naar mijn smaak) ongewenste ontwikkelingen.

Ik zou ervoor willen pleiten kinderen in een geval als beschreven, het
recht te geven om zelf aangifte te mogen doen en/of justitie/inspectie
het recht te geven op eigen initiatief actie te ondernemen.
--
Atilla Arda             D66-fractie Gemeenteraad Amsterdam
http://arda.op.het.net  http://www.d66amsterdam.com