Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Walther Schoonenberg walthers at XS4ALL.NL
Mon Feb 15 17:12:41 CET 1999

>Het spijt me, mijn ervaringen op de politieschool, waar ik wel eens
>doceer, hebben me geleerd dat `onze jongens' nog behoorlijk veel hebben
>te leren over democratie, art 1 GW en niet-discrimineren. Als u me niet
>gelooft: ga maar eens incognito in de kantine van de politieschool
>zitten en luister een paar gesprekken af. Die redelijke afweging valt
>dan lelijk tegen.

Dit vind ik stemmingmakerij over de politie. Als ik al die allochtone
politieagenten in Amsterdam zie kan ik het mij ook nauwelijks voorstellen.

>Dit is precies de reden waarom in bepaalde regimes een avondklok is
>ingesteld en willekeurige arrestaties worden verricht. Alles met een
>beroep op `het niet wille riskeren van een mes tussen de ribben' van de
>gegoede middle classes.

Uit statistisch onderzoek blijkt dat de messen doorgaans tussen de ribben
van achterstandsgroepen verdwijnen. Waarschijnlijk omdat die gegoede
middenklasse niet meer naar die buurten en plaatsen durft te gaan waar je
risico loopt. Maar ik vind uw opmerking over regimes en avondklok zwaar
overdreven. Dat is hier niet aan de orde. We hebben het slechts over
"preventieve" fouilleringen bij groepen waar problemen hebben opgetreden en
waar dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Laten we ons niet bang maken door
stemmingmakerij en vergelijkingen met regiems en toestanden die hier niet
aan de orde zijn. Straks komen de razzia's uit de 2de WO ook nog in de
discussie!

Zie mijn reactie boven.

Walther Schoonenberg