hoofddoek

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Sun Feb 14 22:38:03 CET 1999

At 19:10 13-2-99 +0100, Marc Doornik wrote:
>"Weigeren stagiaire om hoofddoek was fout"
>Kop in de Volkskrant. Een PABO-studente die vanwege haar hoofddoek al op
>de eerste dag van haar stage te horen kreeg dat ze de volgende dag niet
>hoefde terug te keren, heeft gelijk gekregen van de Commissie Gelijke
>Behandeling.
>
>Haarlemse wethouder voor onderwijs voegt hieraan toe: "Het dragen van een
>hoofddoek, een hugonotenkruis of een tulband mag geen belemmering zijn om
>voor de klas te staan. Zolang mensen hun levensovertuiging daar althans
>niet uitdragen."

> [...]
Bedoel je nu te zeggen dat je het niet eens bent met de uitspraak van de
Commissie ? We moeten mensen die uit overtuiging een hoofddoek willen
dragen niet verbannen naar het islamitisch onderwijs; dat geldt zowel voor
leerlingen als voor onderwijzers/leraren ; als zij zich thuis voelen op een
openbare of katholieke school is dat prima, ze dragen bij aan een beter
begrip tussen culturen; onderwijzers met stropdassen zie ik ook zelden, en
ook die wil ik niet verbannen naar de dure particuliere scholen ; dat het
ene uiterlijke kenmerk een godsdienstige achtergrond, en het andere een
sociaal-culturele achtergrond heeft vind ik geen wezenlijk onderscheid;

Robert Jan Jonker
Utrecht