kosten congres

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Wed Feb 10 21:54:37 CET 1999

Andor Admiraal wrote:

> Een nuance ontbreek mijn inziens in deze discussie. Een congres is meer dan
> een hal vol stemvee net als democratie meer is dan je stem uitbrengen. De
> besluitvorming op het congres vindt plaats na een uitwisseling van
> argumenten - als het goed is kun je tijdens het congres nog van je ongelijk
> laten overtuigen. Een elektronische stemming o.i.d. zou dit niet kunnen
> vervangen.
>
> Ik ben niet principieel tegen directe democratie, in tegendeel. Maar ik
> denk dat wanneer we via bv. internet iedereen die dat wil over alles laten
> [...]

Reactie:

Het argument dat je hier aanhaalt, spreekt me erg aan. Misschien moeten
we nadenken over hoe de congressen aantrekkelijker kunnen worden met
meer gelegenheid tot meningsvorming. Meer debat en meer vanuit de kleur
van D66. Misschien wat minder nadruk op stellingname en meer refereren
aan of aangeven hoe bepaalde problematiek vanuit de sociaal-liberale en
radicaal democratisch hoek besproken en opgelost kan worden. Feitelijk
komt dit neer op problematiseren i.p.v. snelle (schijn) oplossingen
nastreven zoals een medisch onderzoek voor slachtoffers van de
Bijlmerramp, zonder dat duidelijk is waar naar gezocht moet worden.
Overigens heb ik de indruk dat zich dit al weer iets meer aan het
ontwikkelen is dan een poos geleden.

Met vriendelijke groet,

Gerard van den Berg