(was:Re: Kosten congres..) electronische democratie binnen d66

Pauline van Tets paulinevt at IC.UVA.NL
Wed Feb 10 17:26:53 CET 1999

>Het verdient dringende en warme aanbeveling snel over te gaan tot vormen
>van electronische leden-consultatie, gekoppeld aan electronische
>stemmingen. Daarvoor zijn de minimale voorwaarden:

> ....(zie verder hieronder)

>* een electronisch informatie -en communicatiecentrum (waar leden
>informatie krijgen over kandidaten, onderwerpen, achtergronden, opinies,
>gegevens en waar leden hun stem kunnen bepalen aan de hand van
>electronische discussie-platforms)

Die achtergronden enz. lijkt me wel zeer essentieel.
Electronische consultatie is mooi, maar die mag nooit ontaarden in een vorm
van marktonderzoek naar opinies. En dat gevaar lijkt me niet denkbeeldig.
Op partijcongressen is het de bedoeling om na weging van argumenten door
debat, te komen tot besluiten. Zo werkt het vaak wel niet, maar daar zou
ook iets aan moeten gebeuren, door bijv deelcongressen in verschillende
regio's.

De vraag moet mi dus breder geformuleerd:
1. hoe krijgen we meer politiek debat
2. hoe zorgen we dat elk lid gelijkelijk deel kan nemen aan de discussies.

Ik zou denken aan een combi van regionale discussie IRL en op basis
daarvan, met een electronisch verslag dat bij de stemprocedure hoort, de
mogelijkheid bieden om electronisch mee te stemmen.
Andere mogelijkheid: Electronische stemmers vragen om een stemmotivatie.
DAt moet gestructureerd kunnen (om het verwerkbaar te houden).

PAuline van Tets

____

*  Pauline van Tets             * e-mail: paulinevt at ic.uva.nl

*  Informatiseringscentrum    Universiteit van Amsterdam
*  telnum: +31-20-525 2386/2741
*  slakkenpost: Turfdraagsterpad 9, NL-1012 XT, AMSTERDAM