kosten congres

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Wed Feb 10 15:42:08 CET 1999

Een nuance ontbreek mijn inziens in deze discussie. Een congres is meer dan
een hal vol stemvee net als democratie meer is dan je stem uitbrengen. De
besluitvorming op het congres vindt plaats na een uitwisseling van
argumenten - als het goed is kun je tijdens het congres nog van je ongelijk
laten overtuigen. Een elektronische stemming o.i.d. zou dit niet kunnen
vervangen.

Ik ben niet principieel tegen directe democratie, in tegendeel. Maar ik
denk dat wanneer we via bv. internet iedereen die dat wil over alles laten
beslissen dit de kwaliteit van de besluitvorming niet ten goede komt. De
democratie in brede zin (wat meer is dan: de meerderheid beslist) zal er
ook onder leiden.

De opmerking van Michel is echter terecht, financiele drempels mogen de
democratische besluitvorming niet in de weg staan in een partij als D66. De
oplossing ligt volgens mij veel meer in een systeem van
reiskostenvergoeding zoals de JD dat kent en zoals Herman dat heeft
voorgesteld. Democratie is meer dan stemmen, het gaat om meedenken en
meebeslissen: participatie. We moeten iedereen in de gelegenheid stellen te
participeren op D66-congressen en een reiskostenvergoeding lijkt mij de
best haalbare oplossing.

Groet, groet,
Andor.